SJT eller ERA behandler søknaden
Send søknaden om felles sikkerhetssertifikat, fornyelse av sertifikatet eller endring via ERAs plattform one-stop shop (OSS).
Virksomheter som skal operere innenfor Norges grenser kan velge om ERA eller SJT skal behandle søknaden og dermed være sertifiseringsorgan. Hvis søknaden gjelder virksomhet på tvers av landegrenser, skal ERA behandle søknaden. SJT og andre lands sikkerhetsmyndigheter blir da involvert for å for å vurdere om søkeren oppfyller de nasjonale kravene, i tillegg til de som er felles i EU/EØS.
SJT tar ikke betalt for søknadsbehandling. ERA har gebyrer for sin behandling.
Søk i god tid
Dere bør sende søknaden minst seks måneder før planlagt oppstart av ny virksomhet eller utløp av eksisterende sertifikat. Vurderingsprosessen tar normalt cirka fire måneder etter at søknaden er komplett. Mange søknader er ikke komplette når de sendes inn. Kvaliteten på dokumentene som sendes med søknaden er avgjørende for saksbehandlingstiden.
Før registrering i OSS
Vi oppfordrer alle søkere, uansett hva søknaden gjelder, til å ta kontakt med oss i SJT før søknadsprosessen registreres i OSS. Det kan bidra til en mer effektiv søknadsprosess.
Mulighet for veiledning av SJT og ERA
Figuren under viser stegene i ERAs sikkerhetsvurderingsprosess. Hvis ERA er sertifiseringsorgan, ville alle stegene i prosessen bli koordinert av ERA.

Vi anbefaler søkere å sette seg grundig inn ERAs veiledning om søknadsprosessen. Det er og mye annen nyttig informasjon på ERAs veiledningssider. Vi har lenket til noe av dem til høyre.
Hva kreves for å levere en komplett søknad?
Europeiske krav
I søknadsprosessen skal virksomheten dokumentere at den oppfyller felles europeiske kravene og nasjonale kravene i de aktuelle landene. I kapittel 4 ( Søknadsdokumentets oppbygning og innhold) i ERAs veiledning om søknadsprosessen er kravet til innholdet i søknaden forklart i detalj.
De felleseuropeiske kravene er innlemmet i norsk rett gjennom EØS-avtalen, med CSM SMS-forskriften. Her er lenke til den norske oversettelsen av kravene.
CMS SMS er forkortelse for “Common Safety Method for Safety Management System” (felles metode for sikkerhetsstyringssystem på norsk) og brukes som referanse av oss i SJT.
ERA har en veileder til CSM SMS, utarbeidet i samarbeid med nasjonale sikkerhetsmyndigheter og jernbanesektoren. Den holdes fortløpende oppdatert basert på innspill, så vi anbefaler å bruke lenken direkte til den gjeldende versjonen. Veilederen er et nøkkeldokumentet til å forstå kravene.
Særnorske krav
I Norge stilles det i tillegg krav om at Sikkerhetsforskriftens § 4-5. Enkeltfeilprinsippet og barrierer er innfridd. Andre land kan ha andre tilleggskrav. SJT har utarbeidet en veileder for barrierestyring som kan være til hjelp for å bidra til å bedre forståelse av barrierebegrepet og bruken av barrierer.
Andre krav som må innfris spesifikt i Norge er blant annet forsikring. Forsikringen eller garantien må som minimum ha en dekning på 4500 G (folketrygdens grunnbeløp) per skadetilfelle. Dokumentasjon lastes opp i OSS i søknaden i feltet for “andre dokumenter”.
For å få en full oversikt over hva som kreves for deres virksomhet, bruk gjerne muligheten til en forhåndsbkooridinere med sertfiseringsorganet (ERA eller SJT).
Husk å bruk feltet i søknadsskjemaet i OSS som er ment for å dokumentere de nasjonale kravene. Pass på alt er på plass før dere sender inn søknaden. Hvis dokumentene må ettersendes kan dette oppsettet brukes:
Oppsett for dokumentasjon av nasjonale krav.docx (DOCX, 16 kB)
Krav ved trafikk til grensestasjon Sverige
Jernbaneforetak kan operere så langt som til nabostatenes grensestasjoner, dersom det foreligger en avtale med aktuell medlemsstat. Dersom jernbaneforetaket søker om trafikk til en grensestasjon i Sverige, skal dette komme tydelig frem i søknaden. For øyeblikket, er det ingen grenseoverskridende avtale etablert med Sverige. Det er derfor viktig å ta kontakt med SJT i god tid før søknaden sendes inn, slik at myndigheten i Sverige kan kontaktes for å konsultere om muligheten for å etablere en grenseoverskridende avtale. Dersom det ikke lar seg gjøre må jernbaneforetaket søke om utvidelse av felles sikkerhetssertifikat til også å omfatte strekningen fra norskegrensen til grensestasjonen i Sverige, og da blir ERA sertifiseringsorgan.
Språk
Hvis SJT er sertifiseringsorgan, skal all dokumentasjon leveres på norsk. Hvis ERA skal behandle søknaden, gjelder egne språkregler. Dokumentasjonen som skal dekke de særnorske reglene skal være på et skandinavisk språk.
Søknaden ble godkjent, hva skjer?
Nye virksomheter får tildelt et felles sikkerhetssertifikat og et EIN-nummer. Informasjonen i sertifikatet publiseres i databasen ERADIS (European Railway Agency Database of Interoperability and Safety).
I sikkerhetssertifikatet vil det fremgå hva sertifikatet gjeler og hvor lang gyldighet det har. Gyldighetsperioder kan maksimalt være fem om. Søknad om fornyelse bør sendes minst seks måneder før utløpsdatoen.
Det kreves lisens, i tillegg til felles sikkerhetsertifikat, for å kunne drive jernbanevirksomhet. Søk om lisens på denne siden.
Søknaden ble avslått - klagerett
Hvis søknaden ble avslått og dere ikke er enige i begrunnelsen for avslaget, har dere rett til å klage på vedtaket.
Hvis SJT står som sertifiseringsorgan, kan dere klage til Samferdselsdepartementet etter reglene i forvaltningsloven § 28. Dere sender klagen til oss i SJT. Klagefristen er tre uker fra du mottar vedtaket.
Er det ERA som er sertifiseringsorgan, må dere følge ERAs klagebestemmelser.
Informasjon og veiledning om førerforskriften
Veileder om førerforskriften for virksomheter som søker om godkjenning for opplæring av egne lokførere.