Leverandørstyring på jernbanen

Styring av leverandører henger naturlig sammen med jernbanevirksomhetens styring av sikkerhet, sikring og digital sikkerhet.

Målgruppe :

  • jernbaneforetak som har tillatelse og sikkerhetssertifikat til å operere på det nasjonale jernbanenettet
  • infrastrukturforvaltere med sikkerhetsgodkjenning for sikker utforming, drift og vedlikehold av infrastruktur
  • jernbanevirksomheter med tillatelse å drive tunnelbane, trikk og bybane

Vi bruker «virksomheter» som felles betegnelse for virksomhetene nevnt over. 

Gå direkte til

Begrepet «leverandør» omfatter alle typer leverandører. Dette kan være:

  • eksterne selskaper som entreprenører, vaktselskaper, IT-selskaper m.m.
  • eiere av jernbanevirksomheten og søsterselskaper i konsernet som gir føringer om bruk av administrative tjenester og bruk av systemer, ofte innen IKT, økonomi og HR m.m.
  • andre jernbanevirksomheter
  • konsulent- og rådgivningsselskaper

Tjenester fra leverandører kan være:

  • vedlikehold av infrastruktur, rullende materiell og annet utstyr
  • skifting av tog
  • buss for tog
  • drift og brukerstøtte av IKT-systemer
  • drift og brukerstøtte av OT-systemer
  • vakt- og sikringstjenester
  • berging og beredskap
  • rådgivning til etablering av styringssystem, risikovurderinger, revisjoner, opplæring m.m.

Begrepet «underleverandør» omfatter leverandørene som benyttes av leverandører nevnt over.

Begrepsforklaringer

Relevante krav i jernbanelovgivningen

Jernbanelovgivningen krever at virksomheten skal ha kontroll med leverandørene.

Overordnete myndighetskrav finnes i lov om anlegg og drift av jernbane, inkludert sporvei, tunnelbane og forstadsbane m.m. (jernbaneloven).

Merk: For noen av myndighetskravene er kravteksten avkuttet. Vi vil fremheve de mest relevante delene.

Styring av leverandører

Kravene til styring av leverandører innebærer at virksomheten skal beskrive i styringssystemet hvordan leverandørene kontinuerlig følges opp.

Virksomheten kan følge opp leverandøren med utgangspunkt i forskjellig regelverk, for eksempel:

  • jernbanelovgivningen
  • internasjonale og norske standarder, bransjestandarder
  • virksomhetens bestemmelser for styring av sikkerhet, sikring og digital sikkerhet

Virksomheten må opprettholde sikker drift også ved bruk av leverandørtjenester. Å sette ut oppgaver og tjenester endrer ikke ansvaret for sikkerhet og sikring. Det er bare selve arbeidsoppgavene som kan delegeres. Virksomheten skal dermed identifisere og styre risikoer som oppstår når oppgaver og tjenester settes ut.

Virksomheten kan styre leverandøren på følgende måter:

  • Utsettingen av tjenester er risikovurdert.
  • Leverandøren har fått en tilpasset kravliste som den kan ta inn i styringssystemet sitt.
  • Kravlisten kan også brukes for å evaluere den eksisterende avtalen.
  • Leverandøren arbeider etter beskrivelsene i virksomhetens styringssystem.
  • Virksomheten har vurdert at leverandørens styringssystem er tilstrekkelig.

Krav i leverandøravtalen

Oppgaver som er viktige for sikkerhet, sikring og digital sikkerhet kan bli satt ut til en leverandør fordi virksomheten ikke har kompetansen selv. Virksomheten må likevel ha nok kompetanse for styring og kontroll. Det vil si kompetanse til å kunne stille nødvendige krav til leveransen i avtalen og til å kontrollere at leveransen er i samsvar med kravene.

Leverandøren skal ivareta gjeldende krav i avtalen med virksomheten, inkludert relevante krav i jernbanelovgivningen. Virksomheten skal spesifisere i avtalen hvilke krav til sikkerhet, sikring og digital sikkerhet m.m. leverandøren skal oppfylle. Virksomhetens krav til leverandøren skal være tilpasset oppgavene og tjenestene leverandøren skal utføre.

Virksomheten skal sikre at leverandøren har kompetanse til å kunne oppfylle kravene. Det kan være spesifikke krav til leverandører innen for eksempel renhold, IKT-tjenester, vakt- og sikringstjenester og vedlikeholdstjenester av materiell og utstyr.

Avtalen med leverandøren er et viktig virkemiddel for å sikre at virksomheten har rett til å følge opp at krav blir etterlevd i oppgaver som leverandøren utfører. Dette gjelder også for eventuelle underleverandører.

Virksomheten skal angi i avtalen med leverandøren hvilke krav som stilles til bruk av underleverandører. Dette er for å påse at sikkerhet, sikring og digital sikkerhet ivaretas i hele leverandørkjeden.

Kontroll med underleverandøren

Virksomheten bør sette krav til at leverandøren har kontroll på alle sine underleverandører som kan påvirke sikkerhetsnivået.

Før anskaffelsen bør virksomheten vurdere om leverandøren har nødvendig kompetanse og tilgjengelige ressurser til å følge opp underleverandører.

Leverandøren bør kunne redegjøre for alle underleverandører som brukes. Virksomheten bør bli informert, og avtalen oppdatert, hvis det skjer et bytte av underleverandører.

Virksomheten bør også undersøke muligheten til å kontrollere underleverandører direkte.

Leverandøren bør kunne gi tilgang til informasjon og relevant dokumentasjon, for eksempel innsyn i eventuelle tredjeparters revisjonsrapporter.

Eksemplene under viser at virksomheten bør ha en risikobasert styring av leverandører. I daglig drift er det viktig å fange opp risikoer som en del av den fortløpende forbedringsprosessen.

Metoder for å følge opp leverandører

Å følge opp leverandører bør basere seg på avtalen og anskaffelsens art, omfang, verdi og kompleksitet.

Virksomheten kan følge opp leverandører gjennom ulike aktiviteter.

Evaluering av leveransen:

  • Egenrapportering fra leverandøren.
  • Gjennomgang av drifts- og vaktlogger.
  • Resultater fra tredjepartsrevisjoner.
  • Gjennomgang av rapporter for håndtering av uønskede hendelser, avvik og endringer i rutiner og systemer.

Kontroll:

Kontrollere om innleid personell har nødvendig kunnskap og evne til å utføre oppgaven i henhold til kravene virksomheten stiller.

Ved innleie av skiftepersonell er det viktig å kontrollere om krav til kompetanse er oppfylt. Relevante kontrollpunkter kan være:

  • Er vedkommende kjent med de fysiske forholdene og operasjonelle rutinene på området?
  • Er det et sikret eller usikret område?
  • Kjenner operatøren til signaler og skilt på området?
  • Har operatøren nødvendig kompetanse til å betjene materiell og utstyr?

Ledelsens gjennomgang:

Vurdere resultater av risikovurderinger, revisjoner, rapportering og behandling av uønskede hendelser m.m.

  • Nivået og omfanget av en slik oppfølging bør være risikobasert. Virksomhetens behov for å beskytte verdier som leverandøren eller underleverandørene har tilgang til, vil ha betydning for hvilken metode som velges for oppfølging.

Målstyring:

Virksomheten kan bruke sikkerhetsindikatorer til å måle sikkerhetsnivået hos leverandøren. Dette kan virksomheten gjøre ved å følge opp leverandørens rapportering og behandling av uønskede hendelser.

  • Virksomheten skal ha et system for å rapportere, registrere, granske og analysere og følge opp uønskede hendelser som har betydning for sikkerhet, sikring eller digital sikkerhet. Uønskede hendelser og ulykker skal kategoriseres og vurderes ut fra hvilken risiko de utgjør for sikkerhet, sikring eller digital sikkerhet. Korrigerende tiltak og/eller forbedringstiltak skal settes i verk.
  • Uønskede hendelser knyttet til bruk av leverandører – og som har betydning for arbeidet med sikkerhet, sikring eller digital sikkerhet – må rapporteres og behandles i virksomhetens system. Det kan være uønskede hendelser knyttet til vedlikehold, tilgang til informasjon, adgang til områder m.m.
  • Alle ansatte i virksomheten, innleid personell og leverandørens ansatte skal kjenne til gjeldende prosedyrer og rutiner for rapportering av uønskede hendelser.
  • Virksomheten skal kunne legge frem en oversikt over uønskede hendelser som oppstod fordi leverandøren har utført arbeidet feil eller mangelfullt.

Overvåking:

  • Be om å få oversendt periodiske rapporter om vesentlige forhold.
  • Krev jevnlig egenrapportering.
  • Still krav til oversendelse av rapporter av nye og oppdaterte risikovurderinger og nye og endrete styrende dokumenter.
  • Følg opp rapportering av uønskede hendelser, inkludert tilsiktede handlinger.  

Periodiske møter: 

Kontraktsmøter kan brukes til å vurdere behov for endringer av krav i kontrakten. I driftsmøter kan virksomheten følge opp hvordan leveransen utføres. Man kan for eksempel se på rapportering og håndtering av uønskede hendelser, gjennomføring av opplæring og utfordringer med bemanning i henhold til plan.

Revisjon og inspeksjon: 

Bruk dette virkemiddelet overfor leverandøren og underleverandører med sjekklister. Dette kan virksomheten gjøre før nye avtaler inngås eller når leverandøren foretar omfattende endringer, inkludert å bytte underleverandør.

Revisjon av leverandører

Virksomheten skal bruke revisjon som et verktøy for å overvåke fortløpende om leverandøren oppfyller krav til sikkerhet, sikring og ivaretakelse av digital sikkerhet.

Revisjonen gjennomføres i henhold til de interne rutinene virksomheten har, og den skal følge anerkjent metodikk for revisjon. Revisjoner kan for eksempel gjennomføres etter den anerkjente standarden «ISO 19011 Retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer».  

En revisjon må tilpasses ansvarsfordelingen som avtalen beskriver. Sørg for at en revisjon omfatter både egne tiltak og tiltakene leverandøren har ansvaret for.

Hensikten med revisjoner

Jernbanelovgivningen stiller krav til hvordan revisjoner gjennomføres. De skal utføres i henhold til vedtatte revisjonsprogrammer og slik at objektivitet og uavhengighet blir ivaretatt. Daglig oppfølging og kontroller sikrer ikke objektivitet og uavhengighet på samme måte som en revisjon i regi av et uavhengig revisjonsteam.

Revisjonsprogram

Revisjonsprogrammet dekker både interne og eksterne revisjoner:

  • Interne revisjoner omfatter virksomhetens egne bestemmelser og prosesser for styring og kontroll av leverandører, både eksterne og (konsern)interne leverandører.
  • Eksterne revisjoner er rettet mot eksterne leverandører og deres eventuelle underleverandører.

Virksomheten bør også være opptatt av at hver revisjon skal gi mest mulig verdi til både leverandøren og egen virksomhet. Å kartlegge og vurdere risiko hos seg selv og hos leverandøren, vil gi god informasjon om hvordan revisjonsprogrammet skal bygges opp for å tilføre begge parter verdi.

En revisjon er ikke bare et verktøy for å vurdere samsvar med krav eller forventninger. Brukt på en god måte kan en revisjon gi betydelig innsikt i om tiltak, systemer og rutiner faktisk fungerer etter hensikten og om de er tilstrekkelige og effektive.

Revisjoner er også et godt verktøy for å se om kultur, kompetanse og organisering fungerer godt sammen. Revisjonen blir da et viktig verktøy som beslutningsgrunnlag for ledelsen i virksomheten. Samtidig kan revisjoner gi viktig informasjon for virksomhetens risikobilde: Det blir avdekket om barrierer og tiltak fungerer som forutsatt i risikovurderingene.

Når virksomheten følger opp leverandører, bør den få bekreftet at det blir gjennomført konkrete forbedringstiltak og aktiviteter etter revisjoner som reduserer risikoen som forventet.

Revisjonsrapporten vil være et viktig styringsdokument for ledelsen i virksomheten og hos leverandøren.

Leverandørstyring ved bruk av skytjenester

De fleste store leverandører av skytjenester tilbyr verktøy og tjenester som kan være til nytte i virksomhetens revisjon av egne sikringstiltak. Det kan være sikkerhetsportaler med innsikt i relevante konfigurasjoner og sårbarheter med tilhørende forslag til utbedring.

Verktøyene har ofte en funksjonalitet for å sammenligne gjeldende konfigurasjon med anerkjente sikkerhetsstandarder. Slike verktøy kan være til stor nytte, men de vil ikke kunne avdekke alle forhold. Jernbanevirksomheten må derfor sørge for at alle iverksatte tiltak revideres.

Leverandøren skal ha kontroll på applikasjoner, øvrige tjenester, server, lagring og nettverk. Virksomheten og leverandøren av skytjenester har delt kontroll av dataene.

Merknad: Jernbanevirksomheten bør ikke begrense overvåkingen av leverandørens skytjenester og andre IKT-tjenester til å gjennomgå revisjonsrapporter fra tredjeparter. Jernbanevirksomheten skal revidere egne tiltak, som for eksempel interne prosesser, tilgangsstyring, tjenestekonfigurasjoner, logger, etc.

Hva bør virksomheten revidere ved skytjenester?

Det kan være en utfordring å gjennomføre revisjoner hos store globale skyleverandører. Skyleverandøren gir derimot ofte tilgang til revisjonsrapporter fra revisjoner de selv har utført eller i samarbeid med tredjepartsrevisorer. Jernbanevirksomheten kan overvåke leverandørens tjenester ved å gjennomgå revisjonsrapporter fra tredjeparter.

Revisoren henter frem virksomhetens risikovurdering av tjenesten. Revisoren gjennomgår identifiserte risikoer og tiltak og påser at de samsvarer med den avtalte fordelingen av kontroll mellom virksomheten og leverandøren som er definert i tjenesteavtalen.

Revisoren gjennomgår tiltakene virksomheten selv skal ha utført, og undersøker at de fungerer etter hensikten. Dette kan for eksempel være å:

  • undersøke at virksomhetens prosess for tilgangsstyring fungerer
  • ha multifaktorautentisering aktivert for alle brukere
  • sørge for at brukerne klassifiserer og merker informasjon (i henhold til interne krav om klassifisering)
  • følge opp informasjon og varsler fra leverandøren
  • sørge for at brukernes mulighet til å dele informasjon med eksterne parter er riktig konfigurert, etc.

Revisoren bruker også skytjenestens sikkerhetsportal til å få innsikt i eventuelle øvrige sårbarheter som virksomheten selv må følge opp.

Videre ber revisoren leverandøren av skytjenesten om innsyn i en revisjonsrapport utført av tredjepart.

Revisor undersøker om virksomheten selv har utført tiltak som kan motvirke eller redusere eventuelle sårbarheter som er påpekt i rapporten fra tredjepart, eller om det finnes sårbarheter av en slik karakter at virksomheten bør revurdere innholdet og omfanget av avtalen med leverandøren av skytjenesten.

Et eksempel på dette kan være at man revurderer eller kjøper andre typer tjenester (IaaS eller PaaS) av leverandøren av skytjenester – for eksempel at virksomheten har en større andel av den delte kontrollen med leverandøren. Dette kan innebære at virksomheten selv må skaffe kompetanse på et område den normalt ikke har kompetanse på.

Leverandører med sterk posisjon på sitt fagfelt

Noen ganger kjøper virksomheten tjenester av leverandører med stor markedsmakt, for eksempel Microsoft, Norske Tog m.m.

Tjenestene eller produkter som de leverer, kan være av en slik art at det er vanskelig å styre leverandøren. Hvordan håndteres dette?

Avhengig av hvor stor risikoen er, kan virksomheten vurdere disse tiltakene for å ha kontroll:

  • Er det mulig å gjennomføre en mottakskontroll av det leverte produktet?
    • Kan eventuelt mottakskontroll på stikkprøvebasis være tilstrekkelig?
  • Er det mulig å avvise et produkt hvis virksomheten mistenker at det ikke oppfyller krav og spesifikasjoner i henhold til avtalen?
  • Er det mulig å følge opp produktet etter at det er tatt i bruk gjennom fortløpende og stikkprøvebasert overvåking av utvalgte egenskaper?
  • Kan virksomheten inngå et samarbeid med andre virksomheter som bruker samme leverte tjenester/produkt for å utveksle erfaringer?
  • Kan virksomheten sikre effektivt innsyn på et særlig kritisk punkt i produksjonsprosessen hos leverandøren? Vil det i så fall være mulig å sikre nødvendig innsyn i akkurat dette punktet?