Rapportering av ulykke, alvorlig hendelse og hendelse |
---|
|
|
- Logg inn med Bank ID via ID-porten.
- Fyll inn informasjon om hendelsen, inkludert tid og sted, og innretningen hendelsen handler om.
- Dere må ikke fylle ut hele skjemaet på én gang. Det er mulig å fylle ut deler av skjemaet, lagre det, og så logge seg inn igjen senere for å fortsette.
Hvis dere har problemer med å bruke skjemaet, kan dere kontakte oss
Hva er en uønsket hendelse?
Plikten til å melde fra skriftlig omfatter alle uønskede hendelser som betyr noe for driftssikkerheten. En uønsket hendelse kan være både ulykke, alvorlige hendelse og hendelse.
Se forklaring på begrepene ulykke, alvorlig hendelse og hendelse
Uønskede hendelser kan oppstå
- under drift av fornøyelsesinnretningen
- under arbeid med å montere, inspisere, kontrollere eller vedlikeholde innretningen
Uønskede hendelser omfatter
- det som har gått galt
- det som under andre forhold kunne ha ført til at noe gikk galt
Se veiledning om uønskede hendelser
Eksempler på uønskede hendelser
Her er eksempler på typer hendelser som skal rapporteres til oss. Dette er ikke en fullstendig liste. Det er eksempler på ulike typer hendelser – og hvordan vi i SJT kategoriserer dem.
Hendelser – skal rapporteres innen 8 dager
Definisjon: |
---|
Enhver annen uønsket hendelse enn en ulykke eller alvorlig hendelse, som har sammenheng med driften, og som virker inn på driftssikkerheten. |
Hendelser er i utgangspunktet alle avvik som har noe med innretningen å gjøre, både under drift og under kontroller og vedlikehold. Noen avvik oppstår ofte, og det er lett å tenke at dere må forvente noen typer brukerfeil og avvik under drift. Dere som virksomhet har ansvaret for sikkerheten til brukerne. Hvis et avvik som kunne ha ført til personskade oppstår ofte, må dere utføre tiltak for å redusere omfanget – for eksempel ved å gi mer eller annen type opplæring til de som skal bruke innretningen.
Hendelser som er utenfor definisjonen.
Disse må ikke rapporteres.
Eksempler på hendelser utenfor definisjonen:
-
Svimle gjester faller etter avstigning.
-
Normal slitasje som oppdages under kontroll.
-
Innretningen stanser plutselig. Stansen har ikke betydning for sikkerheten, og krever ikke evakuering.
-
Alle hendelser som skjer utenfor selve innretningen
-
Snubler i trappa opp til vannrutsjebanen, trappa er utenfor innretningen
-
Noen ombestemmer seg og vil ikke ta innretningen likevel, før den starter.
-
Å ta av seg klatresele uten at de er i innretningen.
-
Krasjer i vantet med gokart, uten skade på brukeren.
-
Oppkast i karusell.
Hendelser som er innenfor definisjonen.
Disse skal rapporteres.
Eksempler på hendelser innenfor definisjonen:
-
Besvime før du går ut av innretningen.
-
Unormal slitasje som oppdages under kontroll – fordi det peker på at noe større er galt.
-
Alle former for evakuering som krever bistand fra de ansatte.
-
Personer oppholder seg på farlige områder i nærheten av innretningen, for eksempel fordi gjerder mangler.
-
Starte opp driften med for få personer på jobb.
-
Starte opp driften uten å ha gjort daglig kontroll.
-
En gjest setter fast et klesplagg i bevegelige deler. Det burde vært oppdaget før innretningen ble tatt i bruk/satt i gang.
-
Gjester går inn i klatreparken uten at sele osv. er sjekket av ansatte.
-
Bryter skli-regler i vannrutsjebane, sklir flere, for raskt etter hverandre osv.
-
Forlater ikke bremsebassenget.
-
Går ut i kjørefeltet i gokart uten å bli påkjørt.
-
Tekniske feil i sikkerhetskomponenter i innretningen. Uavhengig av om det oppdages under kontroll og vedlikehold eller fordi det har utløst en hendelse i drift.
-
Drift med for lav bemanning.
-
Noen skader seg på skjøter eller skarpe kanter i vannrutsjebanen (skulle ha vært oppdaget under daglig kontroll).
-
Besvimelse som følge av mindre skade.
-
Forstuet ankel, håndledd osv. som følge av bruk av innretningen.
Alvorlige hendelser – skal rapporteres innen 72 timer
Definisjon: |
---|
En uønsket hendelse som under andre omstendigheter kunne ha ført til en ulykke. |
Dette er hendelser som kunne ført til skader som nevnt under ulykke, men som ikke førte til skade. Det er snakk om tilfeller hvor det var flaks som gjorde at avviket ikke førte til større personskader, eller utviklet seg til noe mer. Dersom hendelsen førte til skade, skal den kategoriseres som en ulykke.
Det er samme rapporteringsfrist for alvorlige hendelser og ulykker. SJT kan endre klassifiseringen dersom vi mener den er feil. Det viktigste er at hendelsen rapporteres.
Alvorlige hendelser er altså hendelser hvor det ikke ble noen skade, men hendelsen i seg selv hadde potensial til å bli en ulykke. Det var bare flaks at det ikke utviklet seg til det.
For alle eksemplene kan man legge til «og ingen ble skadet».
Alvorlige hendelser som skal rapporteres:
- Sprekkdannelse i aksling eller annen viktig konstruksjonsdel.
- Oppblåsbare innretninger mister luften ved at det punkteres i drift eller pumpa mister strømmen.
- Noen sklir ned vannrutsjebane uten at vannet er på og kolliderer i bunn eller kommer for høyt opp på sidene, men uten skade.
- Vind eller for stram zipline gjør at farten er for høy inn på landingsområde.
- Kjøreren forlater gokart på gokartbanen.
- En gjest er usikret i klatreløype.
- Tar av seg klatresele i løypa.
- En gjest forlater en innretning som fortsatt er i bevegelse.
- Et feste ryker på en oppblåsbar innretning.
- En av forankringene til et hoppeslott løsner under aktivitet.
Ulykker – skal rapporteres innen 72 timer
Definisjon: |
---|
En uønsket eller plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser som fører til død eller alvorlig personskade eller betydelige materielle skader på eiendom eller på miljø, og alle andre lignende ulykker. |
Alle større personskader gjør at en hendelse er en ulykke.
Ulykker som skal rapporteres:
- En person får nakkesleng i radiobil eller gokart.
- En person brekker håndledd, ankel, bein, arm, rygg osv. under bruk av innretningen.
- En person faller ut av innretningen.
- Påkjørsel i gokart gjør at en person blir kastet ut av gokarten og slår hodet.
- Kollisjon på zipline med skade på person.
Hva skjer når dere har rapportert?
Dere får en kvitteringsmelding når dere har rapportert en hendelse via skjemaet vårt. Vi gir vanligvis ikke tilbakemelding om hendelser som er rapportert.
Obs! Det er ikke bare vi som skal ha informasjon om uønskede hendelser. Dere skal selv registrere og følge opp ulykke, alvorlig hendelse og hendelse internt. Det er en del av sikkerhetsstyringssystemet.
Vi har taushetsplikt
Ingen andre enn de ansatte i SJT og Statens havarikommisjon får lese rapportene om hendelsene dere rapporterer om. Heller ikke politiet, mediene og offentligheten får tilgang. Rapporten om en hendelse kan heller ikke brukes hvis politiet skal etterforske.
Plikten til å varsle
Dere som driver en innretning har også plikt til å varsle Statens havarikommisjon hvis det skjer en ulykke eller alvorlig hendelse. Dette kommer i tillegg til kravet om å melde fra skriftlig om alle typer uønskede hendelser.
Varsle om ulykke og alvorlig hendelse i fornøyelsesinnretning
Bekymringsmeldinger fra privatpersoner
Privatpersoner kan melde fra til oss om bekymring etter opplevelser eller om forhold i en fornøyelsesinnretning.