Svarene på egenmeldingene gir SJT et godt blikk på status hos virksomhetene, både på utfordringer og på områder som er på stell. Funnene vi gjør vil brukes til å
- vurdere videre oppfølging av enkeltvirksomheter
- være grunnlag for nytt veiledningsmateriell
- inngå i bildet vårt av bransjen som brukes når vi gjør utvalg til risikobaserte tilsyn
Funn viser flere utfordringer
De foreløpige funnene viser flere utfordringer i bransjen:
- 12 virksomheter rapporterer om et økt behov for vedlikehold eller utskiftninger.
- 29 virksomheter svarer at de ikke har gjennomgått risikovurderingen det siste året.
- 13 virksomheter har verken planer for – eller har gjennomført – spesielle inspeksjoner på taubaner som har krav om dette.
- 26 virksomheter mangler rutiner for å rapportere hendelser til SJT.
- 7 virksomheter har ikke et system for intern avviksregistrering.
- 57 virksomheter har ikke rutiner for å varsle hendelser til Statens havarikommisjon.
SJT opplever at virksomhetene har svart åpent og ærlig. Flere har tydelig pekt på mangler og behov for vedlikehold. Dette gir et godt innblikk i virksomhetenes styringssystemer og den overordnede tilstanden for taubanene med driftstillatelse.
Flere oppførte driftsledere har sluttet
Da fristen for å svare på egenmeldingen gikk ut, manglet vi svar fra cirka 70 virksomheter. Når SJT har purret, avdekket vi at flere oppførte driftsledere ikke lenger jobber i virksomhetene. Dette vil vi følge opp videre. Å ha en driftsleder er et absolutt krav for å ha driftstillatelse for taubane.