Nesten alle taubanevirksomheter har svart på egenmelding

316 av 318 taubanevirksomheter har svart på egenmeldingen for 2025 som Statens jernbanetilsyn (SJT) sendte ut i oktober. To virksomheter har fått varsel om tvangsmulkt som følge av manglende svar.

Svarene på egenmeldingene gir SJT et godt blikk på status hos virksomhetene, både på utfordringer og på områder som er på stell. Funnene vi gjør vil brukes til å 

  • vurdere videre oppfølging av enkeltvirksomheter
  • være grunnlag for nytt veiledningsmateriell
  • inngå i bildet vårt av bransjen som brukes når vi gjør utvalg til risikobaserte tilsyn

Funn viser flere utfordringer

De foreløpige funnene viser flere utfordringer i bransjen:

  • 12 virksomheter rapporterer om et økt behov for vedlikehold eller utskiftninger. 
  • 29 virksomheter svarer at de ikke har gjennomgått risikovurderingen det siste året.
  • 13 virksomheter har verken planer for – eller har gjennomført – spesielle inspeksjoner på taubaner som har krav om dette.
  • 26 virksomheter mangler rutiner for å rapportere hendelser til SJT.
  • 7 virksomheter har ikke et system for intern avviksregistrering.
  • 57 virksomheter har ikke rutiner for å varsle hendelser til Statens havarikommisjon.

SJT opplever at virksomhetene har svart åpent og ærlig. Flere har tydelig pekt på mangler og behov for vedlikehold. Dette gir et godt innblikk i virksomhetenes styringssystemer og den overordnede tilstanden for taubanene med driftstillatelse.

Flere oppførte driftsledere har sluttet

Da fristen for å svare på egenmeldingen gikk ut, manglet vi svar fra cirka 70 virksomheter. Når SJT har purret, avdekket vi at flere oppførte driftsledere ikke lenger jobber i virksomhetene. Dette vil vi følge opp videre. Å ha en driftsleder er et absolutt krav for å ha driftstillatelse for taubane.