Beste praksis for stolheis

Veiledningen er basert på tidligere regelverk for skitrekk.

Gå til kapitler:


Om taubanen

Trasé og tauføring

Helningsvinkelen mellom belastet bæretrekktau og horisontalplanet bør ikke overstige 45 grader (100 prosent).

Over på- og avstigningsplassen føres bæretrekktauet horisontalt i en lengde på minimum 4,0 meter. Foran stasjonene føres bæretrekktauet slik at den reisende kan se avstigningspunktet minst 6,0 sekunder før avstigning og slik at driftspersonellet kan overvåke lukking og åpning av sikkerhetsbøylene på stolene.

I området etter påstigning og før avstigning der det er større risiko for fall fra stolene (på grunn av vanskeligheter ved på- og avstigning, betjening av sikkerhetsbøyle, etc.) må store bakkeavstander unngås.

For heiser med løsbare klemmer føres bæretrekktauet horisontalt ut fra stasjonene eller med stigning i kjøreretningen i en strekning minst lik heisens maksimale bremselengde. Denne strekning måles fra den overvåkingsbryteren som kontrollerer at klemmen er koplet korrekt på tauet.

På- og avstigningsplasser

På- og avstigningsplasser med veier til og fra utføres slik at på- og avstigning kan foregå sikkert og lettvint. Adkomster til og fra selve stolområdet, samt adkomster for skiløpere og fotgjengere, atskilles fra hverandre, og de må ikke krysse gjennomfartsområdet for stolene. Av- og påstigningsplasser merkes tydelig.

Driv- og vendestasjoner inngjerdes i nødvendig utstrekning slik at personer ikke utsettes for fare, for eksempel ved å rammes av utpendlende stoler eller skades av andre bevegelige deler.

Oppbygde på- og avstigningsramper bør, om nødvendig, være utstyrt med rekkverk.

Utendørs ved på- og avstigningsplasser bør følgende stoppinnretninger finnes i nødvendig antall:

  • normalstopp (gulfarget)
  • farestopp (rødfarget)

 

Når på- og avstigningsplasser planlegges og utføres, bør dere sørge for at snørydding kan foregå uten problemer.


Sporvidde og klaringer

Avstanden fra stolens nederste del (fotbøyle) til bakke, bru, permanent bygd nett e.l., målt vertikalt og under ugunstigste forhold, bør normalt ikke være over 15,0 meter. Over en lengde lik 2 x stolavstanden, men maksimalt 50 meter, kan denne avstanden økes til 18,0 meter.

Mellom endestasjonene bør avstanden mellom stolens nederste del og bakke eller snødekke være minst 2,5 meter ved ugunstigste forhold og største dynamiske nedheng.

Avstanden kan minskes til 2,0 meter dersom terrenget under er utilgjengelig eller inngjerdet. Gjerdet bør i så fall settes minst 2,0 meter fra stolens ytterkanter og rekke minst 1,0 meter over snødekket. Over nedfarter og skiløyper som prepareres bør tilsvarende minste avstand til bakke eller snødekke være 3,5 meter ved ugunstigste forhold og største dynamiske nedheng.

Ved tilnærming, parallellføring eller kryssing av stolheis med annen taubane eller skitrekk, må hvert anlegg ha den samme avstanden til den andre som til andre gjenstander som ikke inngår i konstruksjonen. Ikke inndratte medbringere på skitrekk må ikke kunne hekte seg fast i stoler. Om nødvendig må det iverksettes ekstra tiltak mot avsporinger, eller det må monteres innretninger for å fange opp tau ved avsporing.

Ved tilnærming, parallellføring eller kryssing av strømførende luftledninger, bør ikke disse påvirke banens elektriske anlegg ugunstig. Ved en eventuell totalavsporing må ikke bæretrekktauet kunne komme i farlig nærhet av, eller i direkte berøring med, strømførende ledninger. For å hindre dette skal det treffes nødvendige tiltak som for eksempel ekstra taufangere, fangkabler, fast overbygg eller andre beskyttelsestiltak.

Luftledning og opphengstau for sikkerhetsstrømkrets, telefon, etc. bør føres så høyt at de i alle belastningstilfeller er over bæretrekktauet. De bør fortrinnsvis anbringes i baneaksen.

Stoler eller kabiner

Stoler eller kabiner må være utført slik at passasjerene kan transporteres sikkert, at de ved normale forhold ikke kan falle ut og slik at på- og avstigning kan foregå lett og sikkert. Stoler og kabiner må ikke ha deler som kan hekte seg fast i klær, ryggsekker o.l. Stoler og kabiner må utformes slik at det er lett å redde passasjerer fra tauet og fra bakken.

Stoler og kabiner skal være nummerert i stigende rekkefølge.


Master og fundamenter

Master bør være nummerert i stigende rekkefølge fra nedre stasjon.

Fundamenter har som oftest overfylte stabiliserende masser som må etterses jevnlig og kontrolleres for utvasking.

Tau

Bæretrekktau og strammetau bør være galvanisert.

For nye bæretrekktau bør sikkerhetsfaktoren mot brudd minst være 4,0.

For nye strammetau bør sikkerhetsfaktoren mot brudd minst være 5,0.

For nye opphengstau for sikkerhetsstrømkrets, telefonledninger, etc. bør sikkerhetsfaktoren mot brudd være minst 3,0 når heisen er i drift og det ikke er snø- eller isbelastning på tauet.

Forholdet mellom den største hengende lasten (tverrlasten) av stol med personlast og den minste strekkraft i bæretrekktauet (enten ved akselerasjon eller jevn gange), må ikke overstige 1/15.

Maskineri og bremser

Maskineri med tilhørende utstyr (motor, brems, veksel m.m.) bør være vernet motinngrep fra uvedkommende, og tilstrekkelig beskyttet mot regn, snø, is, oljesøl, skitt o.l. Det bør være best mulig sikret mot brann. Brannslokkingsmidler bør finnes i umiddelbar nærhet av maskineriet; konferer med stedlig brannmyndighet.

Maskineri og øvrig utstyr skal være lett tilgjengelig for kontroll, smøring og vedlikehold. Plattformer, rekkverk og leidere skal monteres i den utstrekning det er nødvendig for å oppnå sikre og gode arbeidsforhold.

Hydraulisk drevne innretninger bør beskyttes av overtrykksventiler, tilbakeløpsventiler, lufteanordninger, dreneringsmuligheter for kondensvann, etc. i nødvendig utstrekning for å sikre en sikker funksjon selv ved utilsiktet trykkøkning, trykkfall, ledningsbrudd, etc. Hydrauliske ledninger, koplinger etc. bør ha en sikkerhet på minst 3. Øvrige hydrauliske deler bør ha en sikkerhet på minst 1,5 basert på overtrykksventilens utløsningstrykk.

Direkte på drivskiven bør det være montert en tilbakeløpsovervåking som automatisk stopper heisen ved utilsiktet bakoverkjøring. Overvåkingen bør automatisk utløse farestopp.

Som drivmaskineri bør det være installert to motorer med uavhengige energikilder, hovedmotor og nøddriftsmotor. Som hovedmotor benyttes normalt en elektromotor og som nøddriftsmotor en forbrenningsmotor. Motorene bør kunne kjøres uavhengig av hverandre, og begge motorene må kunne starte banen uten rykk. Banen bør kunne kjøres fullastet i begge retninger med så vel hovedmotor som nøddriftsmotor. Mekanisk omkopling fra hovedmotor til nøddriftsmotor skal utløse en farestopp. Ved drift med passasjerer er det ikke tillatt å kjøre heisen med nøddriftsmotor i annet enn evakueringssituasjoner, og da kun for å tømme heisen for passasjerer.

Hovedmotoren bør kunne bremse den fullastede heisen i begge kjøreretninger med en tilfredsstillende bremsevirkning. Umiddelbart før, eller senest ved stillstand, bør driftsbremsen automatisk gå på.

Strammeanordning

Bæretrekktau skal strammes med motvekt, hydraulisk stramming eller annen anordning som gir konstant stramming i tauet. Strammeanordningen med eventuelle skiver, motvekt, strammevogn, hydraulikksylindere, etc. skal ha nødvendig fritt bevegelsesrom. De skal ikke kunne kile seg fast, spore av, hindres av is eller på annen måte bli hindret i sin bevegelse. Bevegelsesområdet til strammevogn, motvekt, etc. skal begrenses av endestoppere for begge bevegelsesretninger. Det frie bevegelsesområdet til strammevognen og strammekraftgiveren (motvekt, hydraulikksylinder e.l.) skal, i begge bevegelsesretninger, begrenses av endebrytere som utløser nødstopp før disse innretningene beveger seg ut av sitt frie bevegelsesområde.

Kjørerom, vaktrom, maskinrom

Stasjoner og rom bør anlegges slik at personer ikke blir skadet av, eller kommer utilsiktet i kontakt med, mekaniske deler, elektriske anlegg, stoler, kabiner e.l.

Ved valg av materialer og utforming av bygninger som ligger nært inntil heisen bør det i størst mulig utstrekning benyttes ikke-brennbare materialer. I maskinrom og stasjoner er det ikke tillatt å benytte brennbare materialer i bærende konstruksjoner eller i tak-, vegg- og gulvkledning. Bruk av brennbare materialer i stasjonene for øvrig skal begrenses til det absolutt nødvendige. Kjørerom, vaktrom, maskinrom og stasjoner skal være tilfredsstillende brannsikret.

Ved en eventuell brann kan heisens strammeanordning, svakstrømkrets, etc. bli satt ut av drift på en slik måte at heisen stopper etter kort tid (0–3 minutter). Ved en større brann vil da strammetauet eller bæretrekktauet bare kunne motstå en brann i kort tid før det varmes opp, mister sin fasthet og taubrudd inntreffer.

Det skal finnes et tilstrekkelig antall forskriftsmessige, lett tilgjengelige og lett synlige brannslokkingsapparater. Det bør finnes brannslokkingsapparat i hvert kjørerom, vaktrom og maskinrom, og inne i hver stasjon der stolheisen har koplingsbare klemmer, eller der stolheisen har maskinrom eller stasjonsoverbygg av treverk eller annet brennbart materiale.

Det skal finnes tilstrekkelig nødbelysning til bruk ved strømutfall.

Dører til maskinrom, kjørerom, vaktrom, etc. skal ha lås og skal normalt holdes avlåst for uvedkommende, samt når de ikke er i bruk.

Maskinrom må ikke brukes til noe annet, for eksempel lagerplass.

Elektrisk utstyr

Den elektriske installasjonen bør være utført i henhold til gjeldende forskrifter.

Det elektriske utstyret bør være lett tilgjengelig for inspeksjon og vedlikehold. Samtidig bør det være godt skjermet mot tilfeldig berøring av uisolerte spenningsførende deler.

Det bør treffes nødvendige tiltak for å beskytte anlegget mot atmosfæriske overspenninger. Drivstasjonen med bæretrekktau bør være jordet.

Utfall av nettet eller en fase bør utløse nødstopp.

Høyttalere

Det bør være høyttalere langs hele heisen, slik at passasjerene kan underrettes ved lengre stopp, driftsstans, redningsaksjoner, etc. Avstanden mellom høyttalerne bør ikke være større enn at beskjedene kan høres klart og tydelig i hele heisen. Høyttaleranlegget må kunne betjenes fra kjørerommet og fungere også ved nettutfall, sterk vind og bobler.

Vindmåleutstyr

Ved stolheiser må det være fast montert vindmåler og vindretningsgiver plassert på den mest vindutsatte del av anlegget. Vindstyrken, som angis i meter i sekundet, og vindretningen må kunne avleses fra kjøreplassen. Høyeste tillatte vindhastighet for drift (normalt 18 meter i sekundet) må angis på eller ved instrumentet.

Belysning

Dersom stolheisen skal drives etter at det er blitt mørkt, bør hele stolheistraseen og begge stasjoner være belyst tilstrekkelig for sikker drift. På- og avstigningsplassen bør ha lysstyrke på minimum 50 lux, og stolheistraseen minst 10 lux.

Skilt

Ved på- og avstigningsplassen, samt langs traseen, bør det være skilt med kortfattede instruksjoner og/eller illustrasjoner om hvordan passasjerene skal forholde seg. Det skal være ensartet tekst/illustrasjoner på varsels- og orienteringsskiltene.

Mastene skal ha nummerskilt.  Reklameskilt kan ikke henges opp der det er satt opp obligatoriske opplysningsskilt (master o.l.).

Skiltene bør utformes slik at stoler ikke kan hekte seg fast i skiltene og slik at skiløpere som stikker staver e.l. mot skiltene ikke lett kan hekte disse fast i skiltene.

Drift og vedlikehold

Drift, vedlikehold og kontroll bør tilpasses den enkelte stolheis med hensyn til stolheisens konstruksjon og driftsbetingelser. Nødvendige instrukser, prosedyrer o.l. for dette skal utarbeides og samles i et sikkerhetsstyringsystem. Instrukser og prosedyrer skal være utarbeidet i henhold til leverandørens anvisninger. Instrukser, prosedyrer o.l. skal utformes og redigeres slik at innholdet blir lett tilgjengelig for drifts- og vedlikeholdspersonalet.

For gjennomføring av «spesielle inspeksjoner» viser vi til taubaneforskriften.

Instrukser, prosedyrer o.l. skal gjøres kjent for alt relevant personale og foreligge på alle nødvendige steder, eksempelvis i kjørerom, vaktrom, hos redningspersonell, etc.

Utført kontroll- og vedlikeholdsarbeid skal dokumenteres.

Bemanningskrav for taubaner (tekst fra forskriften)

Taubaner må bemannes med tilstrekkelig driftspersonell for å ivareta brukernes sikkerhet og unngå taubaneulykker, alvorlige taubanehendelser og taubanehendelser.

Bemanningskrav fra leverandøren av den enkelte taubane legges til grunn som et utgangspunkt for taubanevirksomhetens krav til nødvendig bemanning.

Taubanevirksomheten skal i sin vurdering av nødvendig bemanning ta hensyn til spesielle forhold ved påstigningsplasser, avstigningsplasser og eventuelle særlige forhold ved den enkelte taubane.

For svevebaner i drift skal driftslederen eller den stedfortredende driftslederen alltid være til stede eller i umiddelbar nærhet. Svevebaner skal ha tilgjengelig nødvendige mannskaper i tilfelle det oppstår behov for evakuering.

Vaktens oppgaver

Vakten ved påstigningsplasser og avstigningsplasser skal ha konstant oppsyn med at på- og avstigning foregår sikkert og riktig.

Vakten skal 

  • påse at eventuelle sikkerhetsbøyler lukkes og åpnes i rett tid
  • yte hjelp til passasjerene ved behov
  • om nødvendig stanse taubanen

Barn under 140 cm bør ikke kjøre stolheis uten å være i følge med voksne i samme stol, med mindre det er gjort spesielle tiltak for å hindre at barna kan falle ut av stolen. Vakten må være ekstra oppmerksom på at alle passasjerer, og særlig barn, kommer seg helt opp i stolen og at bøylen er helt lukket før stolen forlater påstigningsplassen.

Nødstopp må være lett tilgjengelig for vakten.

Redningsplan og redningsøvelser

Det skal utarbeides en redningsplan som viser hvordan passasjerene skal kunne tas ned fra stolene i tilfelle driftsstans.

En skjematisk oversikt over redningsplanen skal settes opp i vaktrom og andre steder hvor personer som er involvert i redningsplanen normalt oppholder seg.

Det skal være tilstrekkelig redningsutstyr til stede. Organisert redningstjeneste må kunne etableres, slik at samtlige passasjerer kan evakueres ned til bakken innen en tid slik at passasjerenes liv og helse ikke utsettes for uakseptabel fare.

Det skal skje innen maksimalt to timer for baner med stoler og normalt tre timer for baner med lukkede kabiner. Tiden regnes fra da heisen stoppet og til samtlige passasjerer er trygt nede på bakken. Selve redningsaksjonen er imidlertid ikke ferdig før passasjerene er brakt fram til oppvarmede rom, vei for sikker videretransport, ambulanse e.l.

Redningsmannskapet instrueres i bruk av redningsutstyret av driftslederen eller annen kompetent person. En av driftspersonalet skal ha ansvar for at redningsutstyret til enhver tid er komplett og utplassert i henhold til redningsplanen.

Hvilket redningsutstyr som behøves må vurderes i hvert tilfelle ut fra hensyn til terrenget og stolenes høyde over terrenget. Evakueringen må kunne foregå uten at passasjerene bidrar aktivt.

For avstander opp til 8,0 meter mellom stolsete og bakken er det akseptabelt å bruke stiger hvis forholdene tillater det. Ved evakuering med stige må den ansvarlige lederen av stigelaget selv gå opp stigen og forsikre seg om at den er forsvarlig festet til stolen. Passasjerene fires ned med nedfiringssele.

Ved begynnelsen av hver sesong skal det gjennomføres en større redningsøvelse.

I øvelsen skal alle parter som inngår i redningsplanen delta. Alle nye redningsmenn bør gå ned i hver eneste stol som tilhører en redningsstrekning.

Alle stigelag skal trene i praktisk bruk av stigen.

Redningsøvelsen skal avholdes slik at også de lengste, bratteste og høyeste spennene involveres i øvelsen. En redningsøvelse i seg selv medfører en viss risiko. Derfor bør man ikke øve på redning på andre personer enn anleggets personale.  Redningsøvelser skal evalueres.

Spesialtrening (drilling) i bruk av redningsutstyret uten nødvendigvis å gå opp på bæretrekktauet skal arrangeres etter behov gjennom sesongen. Når nye personer blir involvert i redningsplanen skal disse få en fullstendig opplæring og innføring i redningsopplegget og i bruk av utstyret. Opplæring av nye personer bør i startfasen foregå i områder av heisen der det er liten avstand til bakken.

I løpet av det første driftsåret og senere ved behov, eksempelvis ved skifte av nedfiringsutstyr, skifte av driftsleder, skifte av driftsleders overordnede o.l., bør det foretas begrensede øvelser under særdeles vanskelige værforhold for å gjøre seg kjent med begrensningene redningsberedskapen har under slike værforhold.

Beredskapsplanen må omtale selektiv redning av utsatte passasjerer. Planen må vise hvordan det som del av evakueringen vurderes hvilke passasjerer som må reddes ned først, for eksempel små barn, folk med lite klær osv. Dette kan føre til at et redningslag begynner på et annet punkt enn først forutsatt, eller at disse personene reddes med stige om det er mulig.

Redning av passasjerer som bruker sit-ski må øves på spesielt med utstyret som kreves for slik redning.

Beredskapsplanen må omfatte en plan for, og øving på, kameratredning.

Virksomheten må ha utstyr nok til også å kunne redde ned en redningsmann ved behov.

Reparasjoner og arbeid på anlegget

For reparasjoner og arbeid på anlegget gjelder Arbeidstilsynets krav. Ved arbeid på anleggene må det utvises spesiell aktsomhet slik at personalet ikke utsettes for ulykker. Farlige situasjoner kan lett oppstå ved at anlegget blir startet utilsiktet, ved berøring av bevegelige deler eller ved fall fra master.

Driftslederen må orientere personalet om hvilke sikkerhetstiltak som skal treffes og om bruken av disponibelt hjelpeutstyr, så som leidere, stiger, plattformer, arbeidskurver, kommunikasjonsutstyr, sikkerhetsbelter, etc.

Arbeid i tilknytning til bevegelige deler i master og stasjoner må ikke settes i gang uten at følgende sikkerhetstiltak er truffet:

  • Skiltet «Arbeid pågår» må settes opp på kjøreplassen.
  • Startbryteren må være avlåst.
  • Ved arbeid i master eller på stasjoner som ikke krever at heisen kjøres under arbeidets gang, må sikkerhetsstrømkretsen brytes.
  • Hvis arbeidet gjør det nødvendig at anlegget kjøres mens arbeidet pågår, må kjørerommet alltid være bemannet av en person med klare instrukser. De som arbeider må da ha kontakt med denne personen enten ved hjelp av transportabelt kommunikasjonsutstyr eller telefon.
  • Når anlegget skal startes, må den som kjører gjenta startordren og få den bekreftet innen han starter.
  • Ved arbeid i master, etc. må det være minst to personer til stede.

Det nødvendige verktøyet som behøves for kontroll og vedlikehold må finnes på anlegget.

Prøvekjøring etter reparasjoner og endringer utføres under tilsyn av driftslederen. Driften gjenopptas etter uttrykkelig bestemmelse av driftslederen, og etter at denne har overbevist seg om at driftssikkerheten kan anses for god.

Flytting av klemmer

Faste klemmer skal flyttes i henhold til leverandørens anvisning.

Kontroll av tau

Bæretrekktau og strammetau kontrolleres visuelt jevnlig og etter leverandørens anvisninger. Spleiser og områder med trådbrudd eller andre skader kontrolleres spesielt nøye. Ved hver flytting av faste klemmer skal området hvor klemmen har stått, kontrolleres for klemskader.

Bæretrekktau skal prøves magnetinduktivt. Magnetinduktiv prøving gjøres etter gitte intervaller i henhold til relevant standard og dokumenteres etter kravet i taubaneforskriften.

Strammetau skiftes i henhold til leverandørens anvisning, men minst hvert 12. år.

Hvis bæretrekktauet har forlenget seg slik at strammeinnretningen eller vendeskiven nærmer seg sin endestilling, må tauet kortes inn.

Det må være høyst fire spleiser på et bæretrekktau. Avstanden mellom to spleiser skal være minst 3000 x taudiameteren.