Tilsyn med passasjerrettigheter
Statens jernbanetilsyn (SJT) fører tilsyn med at persontransportselskapene på jernbanen oppfyller kravene i jernbanepassasjerrettighetsforskriften. Det betyr at vi skal påse at togselskapene følger alle krav i forskriften, og blant annet informerer passasjerene i tråd med minimumskravene.
Utgangspunktet for vår tilsynsvirksomhet er EUs forordning 2021/782. Den er tatt inn i norsk rett gjennom EØS-avtalen i jernbanepassasjerrettighetsforskriften
Oppsummert betyr kravene at jernbaneselskapene skal informere passasjerer, blant annet om:
- kjøp av billetter
- erstatning ved forsinkelser og kanselleringer
- erstatningsansvar ved død eller skade
- assistanse for funksjonshemmede og bevegelseshemmede
- standarder for kvalitet
- selskapets klageordning og muligheten for å klage til transportklagenemda
Jernbaneselskapene skal legge til rette for at passasjerene kan få innfridd kravene sine.
Passasjerer som mener at egne rettigheter ikke er blitt ivaretatt kan klage. Først må passasjeren klage skriftlig til jernbaneselskapet. Hvis klagen ikke fører frem, kan man klage til Transportklagenemnda v/ Norsk Reiselivsforum.