Se eksempler på farer nederst. |
Effektiv risikovurdering krever en felles forståelse for fareidentifisering. Denne veilederen viser hvordan aktuelle farer kan identifiseres ved drift av skitau.
Veilederen skal bidra til at dere som drifter skitau legger relevante farer til grunn for risikovurderinger, og dermed kan drifte anlegg tilstrekkelig sikkert.
Veilederen er en «inspirasjonsliste» basert på hendelser som er rapportert inn til databasen vår og erfaringer fra tilsynsaktivitet.
Veilederen er ikke uttømmende eller bindende. Den representerer heller ikke et minstekrav for farer dere med skitau må vurdere. Dere må utføre en selvstendig fareidentifisering basert på egen virksomhet og aktivitet.
Krav
Taubaneforskriftens § 2-13 Krav til sikkerhetsstyringssystem bokstav c) stiller krav til å gjennomføre nødvendige risikovurderinger. For at vurderingen av virksomhetens risiko skal gi verdi, er det helt nødvendig at relevante farer er identifisert, og at farene behandles på riktig nivå i sikkerhetsstyringssystemet.
Identifisering av fare
Relevante farer
Når dere skal identifisere farer, er det viktig å ta utgangspunkt i egen aktivitet, organisasjon og eget anlegg. Dere må identifisere farer som er relevante for egen aktivitet.
For eksempel vil det være avgjørende for hvilke farer som er relevante å se på måten virksomheten er organisert på, kapasiteten og hvordan skitauet er plassert i terrenget. En god kilde til informasjon om farer er deres eget register over uønskede hendelser. Risikovurderingen gir liten verdi hvis den blir for generell.
Gode rutiner
For å få et så riktig bilde som mulig av hvilke farer som til enhver tid er relevante, er det viktig å ha gode rutiner for å rapportere farer eller observasjoner av situasjoner som kan utvikle seg til en fare. Disse skal da tas med ved nye eller oppdaterte risikovurderinger.
Ansattes ansvar
Alle ansatte i organisasjonen har et ansvar for å være med å forbedre sikkerheten ved å melde inn og følge opp sine observasjoner. Det er viktig at ledelsen kommuniserer dette til alle berørte parter for å bidra til en god sikkerhetskultur. Alle som jobber i anlegget har en rolle å spille i å utvikle et godt sikkerhetsstyringssystem.
Analyse av risiko
Når farene er identifisert er det klart for å analysere risikoen knyttet til den enkelte faren. Analyse av risiko er viktig for dere. Kunnskapen dere får her må gjøres kjent for alt relevant personell. Resultater fra gjennomførte risikovurderinger, og spesielt fareidentifiseringene, bør bli en del av opplæringen og tas med i sikkerhetsstyringssystemet.
Oppdatering av analyser og rutiner
Farene for en virksomhet er aldri konstante. Hvilke farer som er relevante vil variere over tid, og dere må systematisk oppdatere fareidentifisering og risikovurderinger. Det vil være naturlig å vurdere å oppdatere analyser og rutiner for eksempel dersom dere skal bruke nytt utstyr, legge om påstigning eller avstigning, eller at dere gjør andre endringer som kan påvirke risikoen.
Vanlige spørsmål ved tilsyn
Disse spørsmålene må dere forvente at vi vil ha svar på i dokumentgjennomgang av styringssystemet eller i tilsynsintervjuer:
- Hvordan identifiseres farer, og på hvilket nivå?
- Er det benyttet personell med relevant kompetanse til å følge opp identifisering av fare i sikkerhetsstyringssystemet?
- Hvordan identifiseres farer som det trenger å knyttes beredskapstiltak til
- Hvordan synliggjøres identifiserte farer i virksomheten (for eksempel farelogger, risikovurderinger, opplæringsplaner)?
- Hvordan holdes fareidentifiseringen levende, og hva skal til for at den oppdateres?
Eksempler på farer som kan oppstå
Klikk for å se tabell med eksempler.
Farer ved påstigning i skitau
Farer | Mulige årsaker | Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Passasjerer har problemer med å komme seg med skitauet |
|
|
Dårlig køordning |
|
|
|
|
Farer ved trekktrasé i skitau
Farer | Mulige årsaker | Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Hindringer i eller ved trekktrasé |
|
|
|
|
|
|
|
|
Passasjer faller i skitrasé |
|
|
Passasjer sklir baklengs |
|
|
Farer ved avstigning i skitau
Farer | Mulige årsaker | Mulige konsekvenser |
Påkjørsel ved avstigning |
|
|
Fasthekting i trekktau eller medbringer |
|
|
Feil utforming av område etter snorbryter |
|
|
Feil høyde på trekktauet etter snorbryter |
|
|
Snorbryter ivaretar ikke funksjonen |
|
|
For smal åpning i inngjerding av endestasjonen |
|
|
Ingen mulighet til nødstopp for publikum |
|
|
Farer generelt i skitau
Farer | Mulige årsaker | Mulige konsekvenser |
---|---|---|
Driv- eller vendestasjon løsner |
|
|
Totalavsporing av trekktauet på driv- eller vendestasjon |
|
|
Uønsket ferdsel for nært driv- eller vendestasjon |
|
|
Skitauet begynner å gå baklengs |
|
|
Utilsiktet start av skitauet |
|
|