Informasjon om gjennomføring i norsk rett av forordning (EU) nr. 1302/2014
a. I nr. 7.3.2.14 i forordningens vedlegg tilføyes følgende: «Særtilfelle for Norge («T0») Dette særtilfellet gjelder for enheter som er i drift på linjer uten oppgradert kontaktledningssystem. Linjer med et kontaktledningssystem som er i samsvar med TSI, er angitt i Network Statement fra jernbaneverket. Strømavtakervippens geometri skal være i samsvar med EN 50367:2020+A1:2022, Annex B.3 figure B.5 (1800mm).» b. Etter nr. 7.3.2.15 i forordningens vedlegg skal nytt nr. 7.3.2.15bis lyde: «7.3.2.15bis Strømavtakerens statiske kontaktkraft (IC-nivå) (4.2.8.2.9.5) Særtilfelle for Norge («T2») Dette særtilfellet gjelder for enheter som er i drift på linjer uten oppgradert kontaktledningssystem. Linjer med et kontaktledningssystem som er i samsvar med TSI, er angitt i Network Statement fra jernbaneverket. Ved stillstand bør strømavtakeren ha en statisk kontaktkraft på 55 N.» c. I nr. 7.3.2.16 i forordningens vedlegg tilføyes følgende: «Særtilfelle for Norge («T2») Dette særtilfellet gjelder for enheter som er i drift på linjer uten oppgradert kontaktledningssystem. Linjer med et kontaktledningssystem som er i samsvar med TSI, er angitt i Network Statement fra jernbaneverket. I tillegg til TSI-kravene må strømavtakere være i samsvar med en kurve basert på følgende formel: Fm = 0,00097√2 + 55, med et avvik på 10 %.» d. I nr. 7.4 i forordningens vedlegg tilføyes følgende: «Særlige forhold for Norge Dersom kjøretøy skal ha ubegrenset tilgang til det norske jernbanenettet under vinterforhold, må det godtgjøres at kjøretøyet oppfyller følgende krav: - Temperatursone T2 som angitt i nr. 4.2.6.1.1, skal velges. - Vanskelige snø-, is- og haglforhold som angitt i nr. 4.2.6.1.2, skal velges.»