TSI ENE-forskriften
Innhold
Dato: FOR-2015-06-19-720
EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 37ag, 37dh og 37dn (forordning 1301/2014/EU, som endret av forordning (EU) 2018/868 og forordning (EU) 2019/776) om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne som gjelder for delsystemet «energi» i den europeiske unions jernbanesystem (TSI-ENE) gjelder som norsk forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig. Endret ved forskrifter 6 juli 2015 nr. 878, 8 sep 2021 nr. 2708 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 773), 8 sep 2021 nr. 2709 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 774).
Forordning (EU) nr. 1301/2014 skal leses med følgende tilpasninger: 7.4.2.12Særtrekk ved det norske nettet 7.4.2.12.1Vurdering av gjennomsnittlig nyttespenning (6.2.4.1) P-tilfeller Som alternativ til vurdering av gjennomsnittlig nyttespenning i samsvar med punkt 15.4 i EN 50388:2012 kan strømforsyningens ytelse også vurderes ved:
Statens jernbanetilsyn utøver myndighet etter denne forskriften.
Forskriften trer i kraft 19. juni 2015. Fra samme tidspunkt oppheves forskrift 19. juli 2012 nr. 759 om gjennomføring av TSI energi på det nasjonale jernbanenettet for konvensjonelle tog og forskrift 17. mars 2009 nr. 325 om gjennomføring av vedtak 2008/284/EF av 6. mars 2008 om en teknisk spesifikasjon for samtrafikkevne med hensyn til delsystemet «energi» i det transeuropeiske jernbanesystemet for høyhastighetstog (TSI-ENERGI-HS).
Rettsakten er gyldig på alle offisielle språk i EU. Vi legger ved den engelske teksten. Den uoffisielle norske oversettelsen legges kun ved av informasjonshensyn i påvente av den offisielle norske oversettelsen. For å lese engelsk versjon av forordning (EU) nr. 1301/2014 se her: (pdf) For å lese uoffisiell norsk oversettelse av forordning (EU) nr. 1301/2014 se her: (pdf) For å lese engelsk versjon av forordning (EU) 2018/868 se her: (pdf) For å lese engelsk versjon av forordning (EU) 2019/776 se her: (pdf) Endret ved forskrifter 8 sep 2021 nr. 2708 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 773), 8 sep 2021 nr. 2709 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 774).
Til toppen av siden
Hjemmel: Fastsatt av Statens jernbanetilsyn 19. juni 2015 med hjemmel i lov 11. juni 1993 nr. 100 om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane m.m. (jernbaneloven) § 16 første ledd og forskrift 16. juni 2010 nr. 820 om samtrafikkevnen i jernbanesystemet (samtrafikkforskriften) § 3 sjette ledd.
Tilføyd hjemmel: Forskrift 3. september 2021 nr. 2675 om sikkerhet og tekniske forhold ved jernbanen § 5.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 37ag, nr. 37dh og nr. 37dn (forordning (EU) nr. 1301/2014 endret ved forordning (EU) 2018/868 og forordning (EU) 2019/776).
Endret ved forskrifter 6 juli 2015 nr. 878, 8 sep 2021 nr. 2708 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 773), 8 sep 2021 nr. 2709 som endret ved forskrift 28 sep 2021 nr. 2902 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 774), 6 juni 2023 nr. 797 (endret korttittel).
Rettelser: 01.07.2015 (EØS-henvisningsfeltet), 25.08.2015 (EØS-henvisningsfeltet), 11.01.2023 (hjemmel oppdatert).
Tilføyd hjemmel: Forskrift 3. september 2021 nr. 2675 om sikkerhet og tekniske forhold ved jernbanen § 5.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 37ag, nr. 37dh og nr. 37dn (forordning (EU) nr. 1301/2014 endret ved forordning (EU) 2018/868 og forordning (EU) 2019/776).
Endret ved forskrifter 6 juli 2015 nr. 878, 8 sep 2021 nr. 2708 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 773), 8 sep 2021 nr. 2709 som endret ved forskrift 28 sep 2021 nr. 2902 (i kraft 1 juni 2022, jf. meddelelse 6 mai 2022 nr. 774), 6 juni 2023 nr. 797 (endret korttittel).
Rettelser: 01.07.2015 (EØS-henvisningsfeltet), 25.08.2015 (EØS-henvisningsfeltet), 11.01.2023 (hjemmel oppdatert).
§ 1.
§ 1.
§ 2.
§ 2.
a. Etter vedleggets nr. 7.4.2.11.1 tilføyes følgende:
- En sammenlikning med en referanse der strømforsyningsløsningen har vært benyttet til liknende eller mer krevende togtrafikk. Referansen skal ha en liknende eller større - avstand til den spenningsregulerte samleskinnen (stasjon med frekvensomformer) - impedans i kjøreledningsystemet.
- Et grovt anslag over Umean useful i enkle tilfeller som fører til økt ekstra kapasitet for framtidige trafikketterspørsel.