Tillegg. Felles definisjoner av de felles sikkerhetsindikatorene og felles metoder for beregning av de økonomiske konsekvensene av ulykker
- sluttpunktet i en sikkerhetsrelatert kjøretillatelse gitt gjennom automatisk togkontroll, - et bestemt punkt som er meddelt gjennom en muntlig eller skriftlig tillatelse fastsatt i forskrift, - stoppskilter (ikke sporstoppere) eller håndsignaler.
1. Egenverdien av sikkerhet: Verdien av betalingsviljen (WTP) basert på undersøkelser av oppgitte preferanser gjennomført i de EØS-statene denne verdien får anvendelse. 2. Direkte og indirekte økonomiske kostnader: anslag over kostnadene beregnet i EØS-statene som består av: - kostnader ved medisinsk behandling og rehabilitering, - saksomkostninger, kostnader til politi, kostnader ved privat etterforskning av ulykken, kostnader ved redningstjeneste og administrative kostnader ved forsikring, - produksjonstap: den verdien samfunnet setter på varer og tjenester som kunne ha blitt produsert av personen dersom ulykken ikke hadde inntruffet.
- estimatene skal være basert på et system for vurdering av redusert risiko for dødsfall i transportsektoren etter metoden som bygger på verdien av betalingsvilje i henhold til oppgitte preferanser, - det utvalg av respondenter som benyttes for å fastsette verdiene, skal være representativt for den berørte befolkningen. Utvalget skal særlig gjenspeile fordelingen på alder/inntekt i tillegg til andre relevante sosioøkonomiske og/eller demografiske kjennetegn ved befolkningen, - metode for å finne fram til verdien av betalingsvilje: spørreundersøkelsen skal være utformet slik at spørsmålene er entydige/meningsfulle for respondentene.
VTP = [VT for arbeidsreisende]*[gjennomsnittlig prosentandel av arbeidsreisende per år] + [VT for andre reisende]*[gjennomsnittlig prosentandel av andre reisende per år] VTP målt i euro per passasjer per time. «arbeidsreisende»: en passasjer som reiser i forbindelse med yrkesmessig virksomhet, unntatt pendling.
VTF = [VT for godstog]*[(tonnkilometer)/(togkilometer)] VTF måles i euro per tonn gods per time. Gjennomsnittlig antall tonn gods som transporteres per tog per år = (tonnkilometer)/(togkilometer) CM = kostnaden ved ett minutts forsinkelse for et tog
CMP = K1 * (VTP/60) * [(passasjerkilometer)/(togkilometer)] Gjennomsnittlig antall passasjerer per tog per år = (passasjerkilometer)/(togkilometer)
CMF = K2 * (VTF/60)
- faktiske forsinkelser på jernbanelinjen der ulykken inntraff, målt på endestasjonen, - faktiske forsinkelser eller, om dette ikke lar seg beregne, beregnede forsinkelser på andre berørte linjer.
a. Varsling som varsler føreren automatisk. b. Varsling og automatisk stopp: føreren varsles automatisk og toget stopper automatisk ved passering av stoppsignal. c. Varsling og automatisk stopp og punktvis hastighetsovervåking: beskyttelse ved farepunkter, der «punktvis hastighetsovervåking» betyr overvåking av hastigheten på visse steder (fartskontroller) når toget nærmer seg et signal. d. Varsling og automatisk stopp og kontinuerlig hastighetsovervåking: beskyttelse ved farepunkter og kontinuerlig overvåking av fartsgrensene på strekningen, der «kontinuerlig hastighetsovervåking» betyr kontinuerlig angivelse og overholdelse av høyeste tillatte målhastighet på alle delstrekninger av linjen.
- Sikring i form av fysiske innretninger omfatter: - halve eller hele bommer, - porter.
- Varsling i form av fastmontert utstyr ved planoverganger: - synlige innretninger: lys, - hørbare innretninger: klokker, horn, sirener osv.
a. Manuell: en planovergang der sikring eller varsling for veifarende aktiveres manuelt av en jernbaneansatt. b. Automatisk varsling for veifarende: en planovergang der varslingen for veifarende aktiveres av toget som nærmer seg. c. Automatisk sikring for veifarende: en planovergang der sikringen for veifarende aktiveres av toget som nærmer seg. Dette skal omfatte en planovergang med både sikring og varsling for veifarende. d. Sikring mot skinnegangen: en planovergang der et signal eller annet togsikringssystem lar toget fortsette når planovergangen er fullstendig sikret for veifarende og ingen er i ferd med å krysse sporet.