Vedlegg I. Virkeområde
- Østfoldbanen (Oslo–Moss–Kornsjø) - Vestfoldbanen (Oslo–Drammen–Skien) - Bratsbergbanen (Nordagutu–Skien) - Kongsvingerbanen (Oslo–Kongsvinger–Charlottenberg) - Sørlandsbanen (Oslo–Hokksund–Stavanger) - Bergensbanen (Oslo–Hokksund–Hønefoss–Bergen) (Oslo–Roa–Hønefoss) - Dovrebanen (Oslo–Dombås–Trondheim) - Meråkerbanen (Trondheim–Storlien) - Nordlandsbanen (Trondheim–Bodø) - Ofotbanen (Narvik–Vassijaure).
- trekkraftkjøretøy, - passasjervogner, - godsvogner, herunder kjøretøy til transport av lastebiler, - mobilt jernbaneutstyr for bygging og vedlikehold av infrastruktur.
- jernbanelinjer som er særskilt bygd for høyhastighetstog, utstyrt for alminnelige hastigheter lik eller høyere enn 250 km/t, - jernbanelinjer som er særskilt opprustet for høyhastighetstog, utstyrt for hastigheter på omkring 200 km/t, - jernbanelinjer som er særskilt opprustet for høyhastighetstrafikk, og som har særtrekk på grunn av topografiske eller overflatemessige begrensninger eller beliggenhet i byområder, der hastigheten må tilpasses i hvert enkelt tilfelle. Denne kategorien omfatter også sammenkoplede linjer mellom jernbanenettene for høyhastighetstog og konvensjonelle tog, linjer gjennom stasjoner, tilganger til terminaler, depoter, osv. som trafikkeres i konvensjonell hastighet av rullende materiell for høyhastighetstog.
- enten ved hastigheter på minst 250 km/t på linjer særskilt bygd for høy hastighet der det under egnede forhold skal kunne oppnås drift ved hastigheter på over 300 km/t, - eller ved hastigheter på omkring 200 km/t på linjene i avsnitt 2.1, der dette er forenlig med ytelsesnivået til disse linjene.