Kapittel 4. Krav til trafikkvirksomhet
§ 14. Generelle krav til trafikkvirksomhet
§ 14. Generelle krav til trafikkvirksomhet
§ 15. Kontroll og vedlikehold av kjøretøy
§ 15. Kontroll og vedlikehold av kjøretøy
Første ledd:
Virksomheten må ha interne rutiner om kontroll av kjøretøy som blant annet omfatter rutiner for uttak, innsetting og visitasjon, samt for preventivt, korrektivt og periodisk vedlikehold. Det må være angitt terminer for når kontroller og vedlikehold gjennomføres, og det må være etablert sikkerhetsmessige grenseverdier. Det må også finnes rutiner eller bestemmelser relatert til spesielle klimatiske forhold.
Annet ledd:
Dokumentasjonen må vise tid, sted, vedlikeholdt objekt samt hvem som har utført vedlikeholdet.
§ 16. Teknisk dokumentasjon
§ 16. Teknisk dokumentasjon
Teknisk dokumentasjon er som regel den dokumentasjon som ble overlevert sammen med det kjøretøyet (sluttdokumentasjon), inkludert senere endringer. For nytt kjøretøy legges en livsløpstilnærming til grunn, jamfør EN 50126. For eldre kjøretøy må den dokumentasjon som lå til grunn når det ble tatt i bruk som et minimum vedlikeholdes på det opprinnelige nivå og reflektere dagens utforming og bruk. Ved større endringer av eldre kjøretøy må den dokumentasjonen som berøres av endringene oppdateres slik at nivået på dokumentasjonen tilsvarer det som er vanlig i dag.
§ 17. Register over kjøretøy
§ 17. Register over kjøretøy
§ 18. Nødkommunikasjon
§ 18. Nødkommunikasjon
Kravet om mulighet for rask kontakt innebærer blant annet at telefonens grensesnitt er lett tilgjengelig for føreren, at det er brukervennlig og at utstyret er virksomt dersom en nødssituasjon skulle oppstå.
Kravene i denne bestemmelsen er i hovedsak rettet mot kjøretøy. Det følger av hensynet bak kravet til nødkommunikasjon at det skal være mulighet for rask kontakt mellom ansvarlig i toget og den som driver trafikkstyring på ethvert tidspunkt og i enhver nødssituasjon.
Annet ledd:
Forutsetninger kan være at en bestemt del må kontrolleres etter et spesielt kontrollregime. Begrensninger kan være at kjøretøytypen må overholde en lavere maksimalhastighet ved kjøring på nødfjærer.