Forskrift om meldermyndighet og samsvarsvurderingsorganer for jernbanen
Innhold
- Introduksjon
- Kapittel I. Alminnelige bestemmelser
- Kapittel II. Samsvarsvurderingsorgan
- Kapittel III. Godkjenning som meldt organ
- Kapittel IV. Om meldte organer
- Kapittel V. Akkrediterte interne organer
- Kapittel VI. Utpekte organer for vurdering av samsvar med nasjonale regler
- Kapittel VII. Avsluttende bestemmelser
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 37p (direktiv (EU) 2016/797).
Endret ved forskrift 27 sep 2021 nr. 2871 (EØS-henvisningsfelt), meddelelse 6 mai 2022 nr. 790 (ikrafttredelse), forskrift 6 juni 2023 nr. 796.
Kapittel I. Alminnelige bestemmelser
§ 1-1. Hva og hvem forskriften gjelder
§ 1-1. Hva og hvem forskriften gjelder
§ 1-2. Definisjoner
§ 1-2. Definisjoner
a. samtrafikkevne: et jernbanesystems evne til å muliggjøre sikker og kontinuerlig trafikk av tog som oppviser de påkrevde nivåene for yteevne b. delsystemer: de strukturelle eller funksjonelle delene det felles europeiske jernbanesystemet, som angitt i vedlegg II i samtrafikkforskriften c. samtrafikkomponent: enhver enkeltstående komponent, gruppe av komponenter, underenhet eller fullstendig enhet av utstyr som inngår i eller er bestemt til å inngå i et delsystem, og som samtrafikkevnen til jernbanesystemet direkte eller indirekte er avhengig av, inkludert både materielle og immaterielle produkter d. produkt: et produkt framstilt ved en produksjonsprosess, inkludert samtrafikkomponenter og delsystemer e. grunnleggende krav: alle vilkår fastsatt i vedlegg III til samtrafikkforskriften som må oppfylles av det felles europeiske jernbanesystemet, delsystemene og samtrafikkomponentene, inkludert grensesnitt f. teknisk spesifikasjon for samtrafikkevne (TSI): en spesifikasjon vedtatt i samsvar med direktiv (EU) 2016/797 som hvert delsystem eller del av et delsystem skal omfattes av for å oppfylle de grunnleggende kravene og sikre samtrafikkevnen i jernbanesystemet g. harmonisert standard: en europeisk standard som er vedtatt på grunnlag av en anmodning fra Kommisjonen med henblikk på gjennomføring av Unionens harmoniseringsregelverk h. nasjonale regler: alle bindende regler vedtatt i en medlemsstat, uavhengig av hvilket organ som utsteder dem, som inneholder andre krav til jernbanesikkerhet eller tekniske krav enn dem som er fastsatt i EU-regelverket eller internasjonale regler som gjelder i den aktuelle medlemsstaten for jernbanevirksomhetene eller tredjemenn i. akkreditering: en attestering fra et nasjonalt akkrediteringsorgan om at et samsvarsvurderingsorgan oppfyller kravene fastsatt i harmoniserte standarder og, der det er relevant, eventuelle tilleggskrav, inkludert dem som er fastsatt i relevante sektorordninger, til å utøve en bestemt samsvarsvurderingsvirksomhet j. nasjonalt akkrediteringsorgan: det eneste organ i en medlemsstat som utfører akkreditering på oppdrag fra staten k. samsvarsvurdering: en prosess for å fastslå om nærmere angitte krav til et produkt, en prosess, en tjeneste, et delsystem, en person eller et organ er oppfylt l. samsvarsvurderingsorgan: et organ som er meldt eller utpekt til å være ansvarlig for samsvarsvurderingsvirksomhet, inkludert kalibrering, prøving, sertifisering og inspeksjon; et samsvarsvurderingsorgan klassifiseres som «meldt organ» etter melding fra en medlemsstat; et samsvarsvurderingsorgan klassifiseres som «utpekt organ» etter utpeking av en medlemsstat.
§ 1-3. Meldermyndighet
§ 1-3. Meldermyndighet
Statens jernbanetilsyn kan føre tilsyn med samsvarsvurderingsorganer, men tilsynet omfatter ikke verifisering av kravene som gjelder for samsvarsvurderingsorganer etter forskriftens §§ 2-1 til 2-3. Oppfyllelsen av disse kravene er en del av grunnlaget for samsvarsvurderingsorganenes akkreditering, og det er Norsk Akkreditering som verifiserer at kravene er oppfylt gjennom sin årlige revisjon av samsvarsvurderingsorganet. Statens jernbanetilsyn kan be om å få se forrige revisjonsrapport for å kontrollere at grunnlaget for akkrediteringen fremdeles er til stede.
Forvaltningsloven kapittel II til VI gjelder for meldte organer etter lov om tekniske kontrollorgan § 5. Statens jernbanetilsyn kan derfor også føre tilsyn med at meldte organer følger forvaltningslovens regler.
§ 1-4. Krav til meldermyndighet
§ 1-4. Krav til meldermyndighet
a. være opprettet på en slik måte at det ikke oppstår interessekonflikt med samsvarsvurderingsorganer, b. være organisert og drives på en slik måte at dens virksomhet er objektiv og upartisk, c. være organisert på en slik måte at alle beslutninger knyttet til utpeking av et samsvarsvurderingsorgan blir truffet av andre kvalifiserte personer enn dem som har utført vurderingen, d. ikke tilby eller utøve noen virksomhet som samsvarsorganer utfører, eller yte rådgivningstjenester på kommersielt eller konkurransemessig grunnlag, e. sikre at opplysninger den innhenter behandles fortrolig, f. ha tilstrekkelig med kvalifisert personell til rådighet for å kunne utføre sine oppgaver på en tilfredsstillende måte.
Kapittel II. Samsvarsvurderingsorgan
§ 2-1. Krav til samsvarsorganer
§ 2-1. Krav til samsvarsorganer
a. nødvendig personell med teknisk kunnskap og tilstrekkelig og relevant erfaring til å utføre samsvarsvurderingene, b. nødvendige framgangsmåter for å utføre samsvarsvurderingene, som tar hensyn til foretakets størrelse, i hvilken sektor det driver sin virksomhet, dets struktur, hvor kompleks teknologien i det aktuelle produktet er, og produksjonsprosessens masse- eller seriepreg, c. dokumentasjon på framgangsmåtene for samsvarsvurderingene, som sikrer åpenhet og evne til å gjennomføre disse, og d. en egnet metode for å skille mellom de oppgavene det utfører som et meldt organ og annen virksomhet.
§ 2-2. Upartiskhet hos samsvarsvurderingsorganer
§ 2-2. Upartiskhet hos samsvarsvurderingsorganer
§ 2-3. Personalet hos samsvarsvurderingsorgan
§ 2-3. Personalet hos samsvarsvurderingsorgan
a. solid teknisk og yrkesrettet opplæring som omfatter all samsvarsvurderingsvirksomhet som det tekniske kontrollorganet er utpekt for, b. tilfredsstillende kunnskap om de kravene som gjelder for vurderingene de utfører, og den nødvendige myndigheten til å utføre disse vurderingene, c. tilfredsstillende kunnskap om og forståelse av de grunnleggende kravene, de gjeldende harmoniserte standardene og de relevante bestemmelsene i EØS-regelverket, d. kvalifikasjoner til å utarbeide sertifikater, protokoller og rapporter som viser at vurderingene er utført.
§ 2-4. Formodning om samsvar for samsvarsvurderingsorganer
§ 2-4. Formodning om samsvar for samsvarsvurderingsorganer
Norsk Akkreditering verifiserer at kravene i EØS-vareloven er oppfylt og utsteder akkrediteringsbevis.
Kapittel III. Godkjenning som meldt organ
§ 3-1. Søknad om melding
§ 3-1. Søknad om melding
a. samsvarsvurderingsvirksomheten, b. samsvarsvurderingsmodulene, c. produktene som organet søker for, og d. akkrediteringsbevis utstedt av Norsk akkreditering der det bekreftes at samsvarsvurderingsorganet oppfyller kravene fastsatt i relevante harmoniserte standarder.
Samsvarsvurderingsorganer som søker om å bli godkjent som meldt organ, må oppgi hvilke TSI-er de skal vurdere samsvar mot. De må også oppgi hvilke moduler som er aktuelle for samsvarsvurderingene. I tillegg må de sende inn et akkrediteringsbevis fra Norsk Akkreditering. Det må fremgå av akkrediteringsbeviset at TSI-ene og modulene som virksomheten har beskrevet i sin søknad er omfattet av akkrediteringen. Det må også fremgå at virksomheten oppfyller kravene i relevante harmoniserte standarder, Normalt ISO/IEC 17065:2012, i kombinasjon med ERA assessment scheme.
§ 3-2. Framgangsmåte for melding
§ 3-2. Framgangsmåte for melding
Hvis Statens jernbanetilsyn, etter en vurdering av samsvarsvurderingsorganets søknad, kommer til at vilkårene for godkjenning som meldt organ er oppfylt, sendes en anmodning til Nærings- og fiskeridepartementet om å notifisere søkeren i NANDO-databasen (NANDO står for «New Approach Notified and Designated Organisations»). Når departementet har notifisert søkeren gjennom EU-kommisjonens elektroniske meldingsverktøy, har Kommisjonen og de andre EØS-medlemsstatene to uker på seg til å melde sine innsigelser mot notifiseringen. Dersom ingen innsigelser blir registrert innen fristen, blir samsvarsvurderingsorganet et meldt organ i NANDO, og får tildelt et NoBo-nummer.
§ 3-3. Identifikasjonsnumre og lister over meldte organer
§ 3-3. Identifikasjonsnumre og lister over meldte organer
§ 3-4. Endringer av godkjenninger
§ 3-4. Endringer av godkjenninger
Kapittel IV. Om meldte organer
§ 4-1. Når meldte organer bruker datterforetak og underleverandører
§ 4-1. Når meldte organer bruker datterforetak og underleverandører
a. sikre at underleverandøren eller datterforetaket oppfyller kravene i § 2-1 til § 2-3 og informere Statens jernbanetilsyn om dette b. påta seg det fulle ansvaret for de oppgavene som blir utført.
§ 4-2. Tvil om meldte organers kompetanse
§ 4-2. Tvil om meldte organers kompetanse
§ 4-3. Meldte organers driftsmessige forpliktelser
§ 4-3. Meldte organers driftsmessige forpliktelser
§ 4-4. Meldte organers forpliktelse til å gi opplysninger
§ 4-4. Meldte organers forpliktelse til å gi opplysninger
a. alle tilfeller der et sertifikat er nektet utstedt eller er begrenset, opphevet midlertidig eller trukket tilbake, b. alle omstendigheter som påvirker omfanget av og vilkårene for utpeking, c. alle anmodninger de har mottatt fra markedstilsynsmyndighetene knyttet til opplysninger om samsvarsvurderingsvirksomhet, d. dersom Statens jernbanetilsyn ber om det, hvilken samsvarsvurderingsvirksomhet de har utøvd innenfor det området de er utpekt for, i tillegg til all annen virksomhet de har utøvd, inkludert virksomhet og underleveranser over landegrensene.
§ 4-5. Samordning av meldte organer
§ 4-5. Samordning av meldte organer
Samordningen mellom meldte organer foregår gjennom NB-Rail Association.
Kapittel V. Akkrediterte interne organer
§ 5-1. Bruk av akkrediterte interne organer
§ 5-1. Bruk av akkrediterte interne organer
a. Det skal være akkreditert i samsvar med EØS-vareloven. b. Organet og dets personale skal være organisatorisk atskilt fra foretaket som de utgjør en del av, ha rapporteringsmetoder som sikrer at de er upartiske, og dokumentere dette overfor Statens jernbanetilsyn. c. Verken organet eller dets personale skal ha ansvar for konstruksjon, produksjon, levering, installering, drift eller vedlikehold av de produktene som de vurderer, og de skal heller ikke delta i virksomhet som kan være i strid med deres uavhengighet eller integritet i forbindelse med vurderingsvirksomheten. d. Organet skal yte sine tjenester bare overfor det foretaket som det utgjør en del av.
Kapittel VI. Utpekte organer for vurdering av samsvar med nasjonale regler
§ 6-1. Utpeking av organer som skal gjennomføre verifisering
§ 6-1. Utpeking av organer som skal gjennomføre verifisering
a. når det gjelder kvalifikasjoner som kreves av personalet i samsvar med § 2-3 bokstav c, og b. når det gjelder dokumenter som skal stilles til rådighet for meldermyndigheten i samsvar med § 4-1 tredje ledd.
a. Det utpekte organet skal ha tilfredsstillende kunnskap om og forståelse av nasjonale lovgivning. b. Det utpekte organet skal inkludere dokumenter som gjelder arbeid som skal utføres av datterforetak eller underleverandører i samsvar med de relevante nasjonale reglene.
Til første ledd:
Statens jernbanetilsyn utpeker organer som skal verifisere samsvar med nasjonale regler, utpekte organer. Den som søker om utpeking, må sende inn et akkrediteringsbevis tilsvarende det som kreves for meldte organer. Forskjellen er at et utpekt organ kan være akkreditert av et hvilken som helst EØS-stats nasjonale akkrediteringsorgan, mens et meldt organ må være akkreditert av Norsk Akkreditering.
Til tredje ledd:
Virksomheten må dokumentere at de har tilstrekkelig kunnskap og forståelse om de nasjonale reglene som er relevante for samsvarsvurderingene som virksomheten skal utføre. Dette omfatter forskrift 25. mai 2022 nr. 943 (jernbanekjøretøyforskriften).
Regelverkskompetansen kan dokumenteres med en oversikt over hvilke roller som innehar den nødvendige kompetansen, og hva grunnlaget for kompetansen er. Virksomheten må også dokumentere at de har en plan for å vedlikeholde og utvikle sin kunnskap om det norske regelverket. Dette kan dokumenteres med utdrag fra relevante deler av virksomhetens styringssystem.
I sin søknad må virksomheten inkludere dokumenter som gjelder arbeid som skal utføres av datterforetak eller underleverandører i samsvar med de relevante nasjonale reglene.
Utenlandske virksomheter må dokumentere at de har tilstrekkelige språkkunnskaper, enten norsk, svensk eller dansk. Dette er fordi virksomheten må kunne skrive verifikasjonsrapporter og sertifikater for norske oppdragsgivere, og i tillegg kunne gi veiledning om det norske regelverket.
Statens jernbanetilsyn er meldermyndighet etter forskriften, se § 1-3, og har ansvaret for utpeking av, melding om og tilsyn med samsvarsvurderingsorganer.
Et samsvarsvurderingsorgan kan være et meldt organ, også kalt Notified Body eller NoBo, eller et utpekt organ, også kalt Designated Body eller DeBo. Et meldt organ vurderer samsvar mot TSI-er generelt, og kan utøve sin virksomhet i hele EØS-området. Et utpekt organ vurderer samsvar mot nasjonale regler i en enkelt stat. Disse reglene er fastsatt på bakgrunn av behovet for tilpasning til lokale forhold i det nasjonale jernbanenettet.
Et meldt organ regnes som et teknisk kontrollorgan etter lov 16. juni 1994 nr. 20 om tekniske kontrollorgan som har til oppgåve å gjennomføre samsvarsvurderingar.
Samsvarsvurderingsorganer vurderer om strukturelle delsystemer på jernbanen oppfyller tekniske krav som er fastsatt i de relevante forskriftene for delsystemene. Disse forskriftene omtales som «tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne» eller TSI-er (fra engelsk: technical specifications for interoperability).