Til startsiden

Vedlegg III. Kriterier for valg av prøver og sensorer

  • 1.Kriterier for valg av sensorer
    Sensorer som godkjennes etter denne forskriften må oppfylle følgende kriterier:
    • a)
      De skal ha kompetanse og erfaring i de emnene de prøver og gir sensur i. Når prøvingen går ut på praktisk prøving av kjøreferdigheter må sensor selv være sertifisert som fører.
    • b)
      De skal ha tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre prøver.
    • c)
      De skal ha oppdatert kompetanse i de emnene de prøver og gir sensur i. Dette skal være en del av et kompetansestyringssystem.
    • d)
      De skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av studentene skjer på en upartisk og faglig betryggende måte.
    • e)
      Prøver skal organiseres på en slik måte at all interessekonflikt unngås, men sensor kan likevel tilhøre det jernbaneforetaket eller den infrastrukturforvalteren som utsteder sertifikatet. Interessekonflikt kan forekomme når sensoren som gjennomfører prøvingen har deltatt i den forberedende treningen til en kandidat i de aktuelle emnene det skal prøves i. I disse tilfellene er det nødvendig at det deltar en sensor som ikke har vært med på den forberedende treningen.
  • 2.Kriterier for valg av prøver
    Prøver som skal avholdes etter denne forskriften må oppfylle følgende kriterier:
    • a)
      Prøver skal gjennomføres av sensorer som er godkjent etter kriteriene i nummer 1 over. Ved prøver der flere sensorer er involvert må minst en av dem være godkjent etter denne forskriften.
    • b)
      Uavhengig av kravet i bokstav a kan prøver helt eller delvis gjennomføres elektronisk når det er hensiktsmessig for å prøve en førers kompetanse i et emne.
    • c)
      Prøver skal gjennomføres etter en åpen prosedyre og skal ha hensiktsmessig varighet.
    • d)
      Prøvene skal være tilpasset den undervisning og veiledning som blir gitt og skal være egnet for å nå målene for studiet.
    • e)
      Det skal avholdes teoretiske og praktiske prøver. Kandidatens kjøreevne skal vurderes ved kjøreprøver på jernbanenettet.