SJT vurderer tilsyn og andre aktiviteter basert på et dynamisk risikobilde. Dette skal gi et godt og systematisk grunnlag for en risikobasert prioritering av aktiviteter. Risikobildet baserer seg på en rekke kvantitative og kvalitative kilder.
Prioriterte områder for 2024
Planoverganger
Vi skal blant følge opp:
- usikrede planoverganger
- handling fra tredjepersoner
- midlertidige unntak
- Bane NORs systematiske oppfølging av uønskede hendelser og planoverganger
Kritisk infrastruktur
Vi skal blant annet se på:
- klimatilpasninger
- vedlikehold
- leverandørstyring
- oppfølging av hendelser
- feil og mangler i infrastrukturen som påvirker beredskapen
Manglende etterlevelse av regelverk og oppfølging
Tilsyn innen dette temaet vil først og fremst være oppfølging av tilsyn som ble gjennomført i 2023 hvor det fortsatt gjenstår arbeid hos virksomhetene. Men det vil også gjelde for noen nye tilsyn. Vi skal blant annet følge opp:
- uønskede hendelser
- risikovurderinger
- målstyring
Digital sikkerhet
Vi skal blant annet se på:
- programvare i fastmonterte togradioer
- forebygging av hendelser
- leverandørstyring
- risikovurderinger, sikringsrisikovurderinger
- sikkerhet og sikring
- barrierestyring av kontrollmekanismer
- kompetanse og opplæring
- innrapporterte hendelser knyttet mot topphendelser
- penetrasjonstester
Virksomhet |
Tema |
Aktivitet |
Når |
OnRail |
Oppfølging av tidligere tilsyn innen sikring og sikkerhet |
Oppfølging |
Pågående |
Grenland Rail |
Oppfølging av tidligere tilsyn innen sikkerhet |
Oppfølging |
Q3 |
CargoNet |
Uønskede hendelser – varslet for 2022 og opplegg klart |
Revisjon |
Pågående |
Rail Care T |
Observatør tilsyn Transportstyrelsen |
Q2 |
|
|
Skriftlig veileder |
Leverandørstyring |
Q1, Q2 |
|
Skriftlig veileder |
Beredskap |
Q1, Q2 |
|
Skriftlig veileder |
Digital sikkerhet |
Q1, Q2 |
|
Skriftlig veileder |
Anskaffelser |
|
|
Skriftlig veileder |
Risikovurderinger |
Q3 |
Alle jernbanevirksomheter |
Forsikringsdekning |
Dokumenttilsyn |
Q1 |
Rail Care T |
Sikring – struktur i og etterlevelse av styringssystemet |
Dokumenttilsyn |
Pågående |
Tide Buss og Bane |
Sikkerhetsstyring |
Revisjon |
Pågående |
Certifier HHC/DRS |
DeBo |
|
Q3 |
Markedstilsyn |
Utvikle strategi |
Q2 |
|
SINTEF |
NoBo |
Koordineres med Norsk Akkreditering. |
Pågående |
LKAB MTAB |
Nytt felles |
Revisjon |
Pågående |
Boreal Transport Midt-Norge |
Rapportering av hendelser |
Revisjon |
Q2 |
Sporveien T-banen |
Rapportering av hendelser |
Revisjon |
Pågående |
|
Skriftlig veileder |
Uønskede hendelser (avventer CSM ASLP) |
|
Vygruppen |
Nasjonal beredskap |
Revisjon |
Q3 |
Flere virksomheter |
Nasjonal beredskap |
Dokumenttilsyn |
Q4 |
TM Togdrift |
Sikkerhetsstyring |
Revisjon |
Q3 |
Sporveien Trikken |
Rapportering av hendelser |
Revisjon |
Q3 |
Borregård |
Sidespor |
Revisjon |
Q3 |
BLS |
Oppstart av ny strekning |
Dokumenttilsyn |
Pågående |
Tilsyn med Bane NOR
Tema |
Aktivitet |
Når |
Planoverganger |
Ulike aktiviteter |
Hele året |
Vedlikehold og leverandørstyring Oppfølging av tilsyn gjennomført i 2023 |
Oppfølging |
Pågående |
Tilsyn om sikker infrastruktur
|
Revisjon |
Pågående |
ATC og barrierestyring |
Oppfølging |
Pågående |
Evaluering av teknisk regelverk |
Ulike aktiviteter |
Q3 |
Bane NOR Intern ASBO
|
Revisjon |
Pågående |
Ledelsesmøte |
Q3 |