En uønsket hendelse på en planovergang kan få alvorlige konsekvenser. Kollisjon med et tog i bevegelse kan utløse mye energi. Det er viktig at gående og kjørende er aktsomme når de krysser en planovergang og respekterer de gjeldende bestemmelsene for sikkerhet. Alle har vikeplikt for toget. Å krysse planovergangen når det er ventet et tog, kan være å leke med livet. Likevel er ulovlig kryssing av planoverganger et problem. Det er også viktig for bilister å vite at om de blir stående fast i et bomanlegg, mellom bommene, må de bare kjøre ned bommen.
Antall hendelser
Alle hendelsene på planoverganger registreres i Synergi-databasen. I perioden 2017–2021 ble det rapportert i alt 8.570 uønskede hendelser knyttet til planoverganger. Hendelser på planovergang utgjør nærmere ti prosent av alle registrerte uønskede hendelser på jernbanen per år.
Tabellen under viser antall hendelser på planovergang fra 2017–2021 fordelt på alvorlighetsgrad.
Alle hendelser |
Tilløp planovergang |
Tilstand planovergang |
|
2017 | 1474 | 535 | 939 |
2018 | 1862 | 538 | 1324 |
2019 | 1787 | 578 | 1209 |
2020 | 1570 | 468 | 1102 |
2021 | 1877 | 548 | 1327 |
Tabellen viser nasjonalt jernbanenett, ekskludert trikk og T-bane. Skifting og hendelser i anleggsområder er ikke med.
Vi deler inn de innkomne hendelsene i tre typer: uheldig tilstand, tilløp til ulykke og ulykke.
Tilstand
Et forhold som har potensial til å forårsake en ulykke. Eksempel: glatt plattform.
Tilløp
Hendelse som har forårsaket noe uten noen form for skade. Eksempel: fall på plattform uten skade.
Ulykke
Hendelse som har forårsaket et tilløp med større eller mindre skade. Eksempel: fall på plattform med påfølgende skade.
Dette forteller mindre om konsekvensene av hendelsen, men mer om typen hendelse. For at en situasjon skal utvikles fra en tilstand til en faktisk ulykke, må ofte flere fysiske og systemiske barrierer brytes. Sakstypen er derfor en pekepinn på sikkerheten på jernbanen.
Planoverganger med og uten veisikringsanlegg
Hendelser på planovergang med og uten veisikringsanlegg har ulike bakenforliggende årsaker. Veisikringsanlegg reduserer andelen kjøretøy som involveres i hendelser. For gående vil planovergangen i praksis være like tilgjengelig uavhengig av om det finnes veisikringsanlegg.
Indikatorer for planovergangsulykker
Vi kategoriserer uønskede hendelser på planovergang slik:
- Handling fra
- tredjeperson
- passasjer
- ansatte
- Feil og mangler ved
- infrastruktur
- rullende materiell og annet
«Ulykker» er ikke blitt klassifisert under «feil/mangler ved infrastrukturen» som direkte årsak til hendelsen.
Hovedårsaken til hendelsene er ulovlig ferdsel på planoverganger («handling fra tredjeperson»). Selv i veisikringsanlegg med lyssignal ser vi ulovlig ferdsel på planoverganger.
55 prosent av alle hendelser på planovergang er knyttet til ulovlig ferdsel av tredjeperson. Ti prosent av disse hendelsene igjen skjer på usikrede planoverganger. Resten er registrert på planoverganger med sikringsanlegg. Sikrede planoverganger vil normalt også være nær eller i tettbygd strøk og ha mer trafikk.
Samarbeid på tvers
Havarikommisjonen har i en rapport etter en ulykke på planovergang pekt på at offentlige etater på flere nivåer bør samarbeide og dele informasjon i større grad når det handler om grensesnittet mellom vei og planovergang. For eksempel kan Bane NOR gjerne være høringsinstans for kommuner i arbeidet med trafikksikkerhet, mener Havarikommisjonen.