Veileder om førerforskriften for virksomheter

Veilederen skal bidra til bedre forståelse for virksomheter av hva som skal til for å svare ut kravene i førerforskriften og vedleggene i forskriften.

Bakgrunn

I Europa er det innført felles regler for førere, og disse trådte i kraft i Norge 2011. Å forholde seg til nye forskrifter gir utfordringer for brukergruppene, både virksomheter, førere, leger og psykologer. Flere av utfordringene er felles, men vi ser også at utfordringer er tilknyttet enkelte brukergrupper, som for eksempel virksomheter. 

Under er en kort liste over de områdene der vi ser at det ofte er utfordringer for virksomheter:

  • Tilbakekalling av førerbevis
  • Tilbakekalling av sertifikat
  • Opplæring til sertifikat og kravene i vedtak 2011/765/EU
  • Opplæringssentre og kravene vedtak 2011/765/EU
  • Vedleggene til førerforskriften

Hensikt

Hensikten med veilederen er å bidra til bedre forståelse av hva som skal til for å svare ut kravene i førerforskriften og dennes vedlegg.

Statens jernbanetilsyn (SJT) håper veilederen vil gjøre det enklere for virksomhetene å etterkomme kravene som stilles i førerforskriften.

Veilederen er ikke uttømmende. Alle som omfattes av førerforskriften har et selvstendig ansvar for å kjenne og etterleve jernbanelovgivningen. Dette gjelder så vel virksomheter som førere og leger/psykologer.

Målgruppe

Denne veilederen retter seg mot virksomheter. Andre målgrupper som førerforskriften retter seg mot er det utarbeidet egne veiledere til. 

Dette gjelder:

  • førere
  • leger og psykologer
  • opplæringssentre med egen godkjenning

For mer informasjon om kravene som retter seg mot disse gruppene, vises det til disse veilederne.

Veilederen er inndelt slik at alle kravene som retter seg mot virksomheter er gjengitt med en egen forklarende tekst. Veilederen er ment å skulle tydeliggjøre kravene som er stilt virksomheter. Veilederen er ikke uttømmende, og det vil være tilfeller der regelverket overlapper de andre målgruppene.

Virksomheter

Førerforskriften stiller flere krav til virksomheter som omhandler sikkerhetsstyringssystemet, opplæring og sertifisering. Det er viktig at kravene i førerforskriften ses i sammenheng med forordning (EU) 2018/762 om felles sikkerhetsmetode for krav til sikkerhetsstyringssystemer (CSM SMS), og da spesielt kapittel 4 om kompetanse. Det europeiske jernbanebyrået (ERA) har en veileder til CSM SMS, oversatt til norsk.

Kort om kravene til virksomheter

Virksomheter skal utstede sertifikat til egne tilknyttede førere. Med tilknyttede førere menes førere som utfører arbeid for virksomheten, enten de er direkte ansatt i virksomheten eller om de er ansatt i et bemanningsselskap som leverer tjenester til virksomheten.

Opplæring til sertifikat

For å gjennomføre opplæring til sertifikat og repetisjonsopplæring må virksomheten være godkjent som opplæringssenter. Det vil si at når en virksomhet skal gjennomføre opplæring og repetisjonsopplæring som omhandler kravene i vedlegg V og VI, herunder kjøretøy og infrastruktur, så må det foreligge en godkjenning fra Statens jernbanetilsyn som opplæringssenter.

I de tilfeller der en virksomhet ønsker å sette bort all opplæring til et eksternt opplæringssenter og kun ønsker å gjennomføre opplæring i eget internt sikkerhetsstyringssystem, er det ikke krav til godkjenning som opplæringssenter.

Utstedelse av sertifikat

Sertifikatet bekrefter at føreren har fullført opplæring og testing i henhold til virksomhetens opplæringsprogram for førere slik det står beskrevet i CSM SMS punkt 4.2.2. Sensorer virksomheten benytter til å teste kompetansen til føreren skal være godkjent i henhold til førerforskriften § 20 og oppfylle kravene i vedtak 2011/765/EU.

Sertifikatet skal angi strekningene og de kjøretøyene føreren er sertifisert for. Sertifikatet skal inneholde nærmere bestemte opplysninger og være i et gitt format enten på fysisk papir eller elektronisk. Sertifikat kan bare utstedes hvis føreren har gyldig førerbevis. Det er virksomhetens ansvar å kontrollere at de kun utsteder sertifikat til førere som har gyldig førerbevis.

Godkjenning som opplæringssenter

Dersom en virksomhet skal gjennomføre opplæring av egne tilknyttede førere vil virksomheten måtte beskrive opplæringen (innhold, pedagogisk opplegg, fasiliteter mm) i sammenheng med søknad om sikkerhetssertifikat eller sikkerhetstillatelse. Godkjenning som opplæringssenter gis i et eget vedtak og den opplæringen virksomheten har tillatelse til å gjennomføre vil fremgå der. Dersom virksomheten endrer omfanget av opplæringen, må dette meldes til SJT for jernbaneforetak i henhold til jernbaneforskriften § 12-11 og for infrastrukturforvalter i henhold til sikkerhetsforskriften § 6-2.

Dersom en virksomhet ønsker å gjennomføre opplæring av andre enn tilknyttede førere, må det foreligge en egen godkjenning fra SJT som slikt opplæringssenter, se veilederen for opplæringssenter.

Kort om vedtak 2011/765/EU

Kommisjonsvedtak 2011/765/EU setter krav til opplæring og sensorer. Dette vedtaket er tatt inn som norsk forskrift i henhold til § 3 b i førerforskriften, og er gjeldende for alle som skal gjennomføre opplæring av førere. Vedtak 2011/765/EU har til formål å oppnå et hensiktsmessig og sammenlignbart kvalitetsnivå for opplæring og prøver for førere og førerkandidater. Det presiseres i vedtaket at opplæringssentre bør være kompetente med tanke på hvilken opplæring de skal gi. De som skal gjennomføre opplæring må ha tilstrekkelig kompetanse, både teknisk og om driften, kunne organisere opplæringskurs og ha tilstrekkelig med bemanning og utstyr. Det refereres her til CSM SMS kapittel 4 som omhandler kompetansestyring.

Førerforskriftens krav med veiledende tekst

Under følger førerforskriftens krav som retter seg mot virksomheter, med veiledende tekst. Inkludert her er kompetansekravene vedlegg V og VI, vedtak 2011/765/EU og helsekravene i vedlegg II.

Merk: Kravene er i fet tekst, kommentarene i normal tekst.

Vedtak 2011/765/EU

Førerforskriften vedlegg V og VI

Vedleggene inneholder minimumskrav til mål for opplæringen til sertifikat. Disse kravene tilsvarer regelverket i EU.

Virksomheten må på et selvstendig grunnlag analysere oppgavene føreren har og på dette grunnlag utarbeide en oversikt over hvilke kvalifikasjoner kandidaten skal ha etter endt opplæring.

Virksomhetens beskrivelse av mål for opplæringen må utarbeides slik at det er mulig å forstå hvilket nivå som skal oppnås, være målbart og klart.

For opplæringen skal planen inneholde beskrivelse av faglige innhold, oppbygging og sammenheng, hva som er teoretisk og praktisk opplæring, hvilke læringsaktiviteter som skal benyttes, hvilke former for undervisning som benyttes og hvordan vurdering skal foregå osv.

Vedlegg V. Yrkesmessig kompetanse om rullende materiell og krav vedrørende sertifikatet

Etter å ha fullført den særlige opplæringen for rullende materiell, må førere kunne følgende:

Vedlegg VI. Yrkesmessig kompetanse om infrastruktur og krav vedrørende sertifikatet

Infrastrukturkompetanse.

Førerforskriften vedlegg II Krav til helse og helseundersøkelser

Vedlegg II omhandler helsekravene til førere. Helsekravene og kravene til leger/psykologer er nærmere beskrevet i veilederen for leger/psykologer. For ytterligere informasjon anbefales det å se nærmere på denne.