Veileder om førerforskriften for opplæringssentre

Veilederen skal bidra til bedre forståelse for opplæringssentre av hva som skal til for å svare ut kravene i førerforskriften og vedleggene i forskriften.

Bakgrunn

I Europa er det innført felles regler for førere, og disse trådte i kraft i Norge i 2011. Å forholde seg til nye forskrifter gir utfordringer for brukergruppene, både virksomheter, førere, leger og psykologer. Flere av utfordringene er felles, men vi ser også at utfordringer er tilknyttet enkelte brukergrupper, som for eksempel opplæringssentre med egen godkjenning fra Statens jernbanetilsyn.

Under er en kort liste over de områdene der vi ser at det ofte er utfordringer for disse opplæringssentrene:

  • opplæring til sertifikat
  • kravene i vedtak 2011/765/EU
  • vedleggene til førerforskriften

Hensikt

Hensikten med veilederen er å bidra til bedre forståelse av hva som skal til for å svare ut kravene i førerforskriften og dennes vedlegg for de enkelte målgruppene.

Tilsynet håper veilederen vil gjøre det enklere for opplæringssentre med egen godkjenning å etterkomme kravene som stilles i førerforskriften.

Veilederen er ikke uttømmende. Alle som omfattes av førerforskriften har et selvstendig ansvar for å kjenne og etterleve jernbanelovgivningen, dette gjelder så vel virksomheter som førere og leger/psykologer.

Målgruppe

Denne veilederen retter seg mot opplæringssentre med egen godkjenning fra Statens jernbanetilsyn. Andre målgrupper som førerforskriften retter seg mot er det utarbeidet egne veiledere til. Dette gjelder:

  • førere
  • virksomheter
  • leger og psykologer

For mer informasjon om kravene som retter seg mot disse gruppene, viser vi til disse veilederne.

Veilederen er inndelt slik at alle kravene som retter seg mot opplæringssentre er gjengitt med en egen forklarende tekst. Veilederen er ment å skulle tydeliggjøre kravene som er stilt opplæringssentre med egen godkjenning. Veilederen er ikke uttømmende, og det vil være tilfeller der regelverket overlapper de andre målgruppene.

Opplæringssentre med egen godkjenning fra Statens jernbanetilsyn

Kort om hvem som er opplæringssenter

Opplæringssenter med egen godkjenning fra Statens jernbanetilsyn er:

  1. jernbanevirksomhet som tilbyr opplæring av andre enn tilknyttede førere
  2. opplæringssenter som ikke er tilknyttet en jernbanevirksomhet
  3. jernbanevirksomhet som gjennomfører opplæring av tilknyttede førere

Denne veilederen vil omfatte kategori 1 og 2.

For kategori 3, «jernbanevirksomhet som gjennomfører opplæring av tilknyttede førere», henviser vi til veilederen for virksomheter. Der er dette ytterligere beskrevet.

For å gjennomføre opplæring til sertifikat må det foreligge en godkjenning fra Statens jernbanetilsyn som opplæringssenter. Det er kun opplæringssentre med egen godkjenning som fagskole som er unntatt dette kravet.

For jernbanevirksomhet som ønsker å tilby opplæring av andre enn tilknyttede førere må det foreligge en egen godkjenning. Denne godkjenningen kommer i tillegg til eventuell godkjenning til å lære opp tilknyttede førere.

Kort om godkjenning som opplæringssenter

Godkjenning som opplæringssenter må søkes om hos Statens jernbanetilsyn. For å bli godkjent som opplæringssenter må kravene i førerforskriften og vedtak 2011/765/EU være oppfylt. I en søknad om godkjenning må dette dokumenteres og beskrives. Se i veiledende tekst til vedtak 2011/765/EU som er gjengitt i dette dokumentet for mer detaljert informasjon om hva som skal beskrives i søknaden.

Et godkjent opplæringssenter er underlagt kravene for tilsyn og kan således bli tilstand for revisjon og tilsyn fra Statens jernbanetilsyn. I tilfeller der det avdekkes brudd på regelverk og vilkår kan Statens jernbanetilsyn tilbakekalle godkjenningen.

Førerforskriftens krav til opplæringssentre

Kravene i førerforskriften er førende for hvordan opplæring av førere skal foregå og hva som skal inngå i en opplæring. Av førerforskriften fremgår hvem som kan gjennomføre opplæring og hvilke vilkår som må være oppfylt for å bli godkjent til å gjennomføre opplæring. Videre omtaler førerforskriften organiseringen av opplæringen.

Vedlegg V og VI er opplæringsmål til sertifikat. Opplæringssenteret må selv definere pedagogisk metode, innlæringsmål, undervisningsmetode og lignende for at målene skal være oppfylt etter endt opplæring. Vedtak 2011/765/EU gir mer konkrete krav og bestemmelser for hvordan opplæringen skal organiseres, hvordan opplæringssenteret skal organiseres, og hvordan prøver og sensorer skal organiseres og godkjennes. Her er det eksempelvis konkrete krav til sensorer. Førerforskriftens bestemmelser og krav må ses i sammenheng med kravene og bestemmelsene i vedtak 2011/765/EU.

Merk: Kravene er i fet tekst, kommentarene i normal tekst.

Førerforskriftens bestemmelser som direkte retter seg mot opplæringssentre

Vedtak 2011/765/EU

Vedlegg V og VI

Vedleggene inneholder minimumskrav til mål for opplæringen til sertifikat. Disse kravene tilsvarer regelverket i EU.

Virksomheten må på et selvstendig grunnlag analysere oppgavene føreren har og på dette grunnlag utarbeide en oversikt over hvilke kvalifikasjoner kandidaten skal ha etter endt opplæring.

Virksomhetens beskrivelse av mål for opplæringen må utarbeides slik at det er mulig å forstå hvilket nivå som skal oppnås, være målbart og klart.

For opplæringen skal planen inneholde beskrivelse av faglige innhold, oppbygging og sammenheng, hva som er teoretisk og praktisk opplæring, hvilke læringsaktiviteter som skal benyttes, hvilke former for undervisning som benyttes og hvordan vurdering skal foregå osv.

For krav til utarbeidelse av opplæring for førere, se også vedtak 2011/765 med kommentarer og veiledningen.

Vedlegg V. Yrkesmessig kompetanse om rullende materiell og krav vedrørende sertifikatet

Etter å ha fullført den særlige opplæringen for rullende materiell, må førere kunne følgende:

Vedlegg VI. Yrkesmessig kompetanse om infrastruktur og krav vedrørende sertifikatet