Arbeidsmaskinforskriften fastsetter krav om – og fremgangsmåten for – søknad om tillatelse til å ta i bruk arbeidsmaskin på jernbanenettet, og krav til arbeidsmaskinen og virksomheten som forvalter det.
I kapittel 4 er det regler om tillatelsesprosessen. Hovedregelen om søknad om tillatelse til å ta i bruk kjøretøy står i § 4-2:
§ 4-2.Søknad om tillatelse til å ta i bruk kjøretøy
Ved søknad om tillatelse til å ta i bruk en arbeidsmaskin må følgende dokumentasjon vedlegges søknaden:
- navn på kontaktperson,
- beskrivelse av kjøretøyet (systembeskrivelse),
- angivelse av den infrastrukturen kjøretøyet skal brukes på,
- oversikt over relevante standarder som vist til i § 3-1 som kjøretøyet er bygget etter, eventuelle avvik fra disse standardene,
sikkerhetsvurderingsrapport som bekrefter kompatibilitet mellom kjøretøyet og infrastrukturen det skal brukes på.
Forskriften gir ikke nærmere bestemmelser om innhold eller format for hvordan sikkerhetsvurderingsrapport skal presenteres.
Hvorfor trenger SJT en sikkerhetsvurderingsrapport?
Vi må kunne avgjøre om arbeidsmaskinen oppfyller de spesifiserte sikkerhetskravene. Rapporten gir oss et grunnlag for å kunne vurdere om arbeidsmaskinen er egnet til bruk på den aktuelle infrastrukturen med hensyn til sikkerhet. Rapporten skal beskrive aktivitetene som er utført for å avgjøre om arbeidsmaskinen er designet for å oppfylle sikkerhetskravene. Om det er nødvendig skal rapporten også spesifisere tilleggsbetingelser for driften.
Praktiske anbefalinger
For alle praktiske formål kan sikkerhetsvurderingsrapporten skrives av søkeren selv, infrastrukturforvalteren, eller en uavhengig virksomhet som har relevant ekspertise og tilknytning til saken.
For å dokumentere kompatibilitet og sikkerhet ved bruk av arbeidsmaskinen på det aktuelle infrastrukturen kan den som skriver rapporten ta utgangspunkt i:
- en risikovurdering (sikkerhetsaktivitet)
- dokumentasjon for den aktuelle maskinen
- tester gjennomført av produsenten
- simuleringer m.m.
Risikovurderingen skal vise hvordan risikoer håndteres med hensyn til tiltenkt bruk av arbeidsmaskinen og i samsvar med de tekniske akseptkriteriene definert av infrastrukturforvalteren. Eksempel: For jernbanenettet er tekniske akseptkriterier beskrevet i teknisk regelverk for rullende materiell til Bane NOR og i Bane NORs Network Statement.
Andre infrastrukturforvaltere kan ha egne kriterier for å ta i bruk en arbeidsmaskin på sin infrastruktur. Søkeren må kontakte infrastrukturforvalteren for den aktuelle infrastrukturen. Da kan søkeren få veiledning om infrastrukturens egenskaper og de tekniske akseptkriteriene.
Risikovurderingen skal være tilpasset prosjektets størrelse. Den skal avdekke farer og tiltak ved bruken av arbeidsmaskinen som ikke allerede er dekket av en standard nevnt i arbeidsmaskinforskriften § 3-1 første ledd. Dette må sees i lys av de tekniske akseptkriteriene som infrastrukturforvalteren angir for sin infrastruktur.
I mange tilfeller er det nødvendig å verifisere visse egenskaper ved arbeidsmaskinen for å bevise at den oppfyller kravene etter infrastrukturforvalterens tekniske akseptkriterier.
Dette kan typisk være:
- måling av bremselengde for forskjellige konfigurasjoner av arbeidsmaskinen
- hjulavlastningsmålinger
- andre tester som er utledet fra infrastrukturforvalterens tekniske akseptkriterier
Vi forventer at typisk innhold i en sikkerhetsvurderingsrapport er:
- en systembeskrivelse (beskrivelse av arbeidsmaskinen med tekniske data og oversiktstegning)
- gjennomførte sikkerhetsaktiviteter (risikovurderinger, verifikasjoner)
- en redegjørelse for hvordan forutsetningene og tiltakene fra risikovurderingen følges opp i drift
- eventuelle testresultater
Generelt om tillatelser for arbeidsmaskiner
En tillatelse fra SJT betyr ikke automatisk at arbeidsmaskinen kan få sportilgang. Vår tillatelse viser at produktet (arbeidsmaskinen) er sikkert for bruk på den aktuelle infrastrukturen. Andre forhold ved bruk av arbeidsmaskinen må avklares med infrastrukturforvalteren på forhånd. Dette er fordi infrastrukturforvalteren kan ha utfyllende bestemmelser for bruk av arbeidsmaskiner på sin infrastruktur.
En tillatelse for en arbeidsmaskin gjelder kun for den infrastrukturen den er gitt for. Om en arbeidsmaskin som har tillatelse for en infrastruktur ønskes brukt på en annen infrastruktur, må den ha en ny tillatelse. Det må sendes ny søknad etter arbeidsmaskinforskriften § 4-2 for å ta arbeidsmaskinen i bruk på den nye infrastrukturen. I dette tilfellet vil hovedsakelig sikkerhetsvurderingsrapporten for den nye infrastrukturen vektlegges.