12. juni trådte endringer i TSI OPE i kraft

Endringene er gjort i EU-kommisjonens forordning (EU) 2019/773 om tekniske spesifikasjoner for samtrafikk for drift og trafikkstyring i det europeiske jernbanesystemet, TSI OPE.

Kommisjonen har vedtatt endringene på bakgrunn av revisjon av de tekniske spesifikasjonene for samtrafikk (TSI-er), i tråd med kommisjonsbeslutning 2017/1474 art. 3 (5) punkt b og f. Flere TSI-er er revidert samlet, noen ganger omtalt som TSI-pakken 2022. Et hovedmål med revisjonene er å digitalisere jernbanen og gjøre godstransport på jernbane mer attraktivt, i tråd med European Green Deal.

Begrensede endringer

Hoveddelene og det vesentligste av TSI OPE er videreført. Endringene innebærer å innføre nye krav til å harmonisere drifts- og trafikkstyringsregler, spesielt knyttet til ERTMS (European Rail Traffic Management System).

Disse kravene omfatter

  • nye krav om operasjonell ERTMS-«trackside»-informasjon som infrastrukturforvalter skal gi jernbaneforetakene
  • nytt format for de europeiske instruksjoner 
  • nye krav for å utvide harmonisering av systemet for drift og trafikkstyring

Endringer som gjelder:

  • Virkeområdet i punkt 2.1 er beskrevet overordnet. De spesifikke personellgruppene kravene gjelder for, er flyttet inn under bestemmelsene i punkt 4.6 om faglige kvalifikasjoner og punkt 4.7 om helse- og sikkerhetsvilkår. Kravene er utvidet til flere personellgrupper.
  • Det er satt frister for å ta i bruk data i infrastrukturregisteret (RINF) til å utarbeide strekningsbok samt frister for å gi førerne dokumentasjon digitalt (punkt 4.2.1.2).
  • Hele tillegg A (driftsregler for ERTMS) er tatt inn i TSI OPE fordi det var et ønske å få oversatt bestemmelsene til alle EØS-språk.
  • Generelt ellers er det små endringer. I hovedsak gjelder endringene forbedringer, presiseringer og oppdateringer av referanser. 

Konsoliderte versjoner for TSI OPE 2019/773 og endringen i 2023/1693 er publisert i EUR-LEX EUR-Lex - 02019R0773-20230928 - EN - EUR-Lex (europa.eu).

Frister

Senest 28. juni 2024 skal jernbaneoperatører og infrastrukturforvaltere endre sikkerhetsstyringssystemet som definert i artikkel 9 i direktiv (EU) 2016/798 i overensstemmelse med kravene i bilaget til forordningen.

12 måneder etter at ERA har oppdatert RINF-applikasjonen skal jernbanevirksomhetene basere sine strekningsoversikter på opplysningene som er tilgjengelige i RINF.

Infrastrukturforvalter kan utsette å gjennomføre tillegg A (regler om ERTMS) og tillegg C (kommunikasjonsmetodikk) til 16. desember 2025. Dette er betinget av at ERA og SJT mottar informasjon om dette innen 16. juni 2024 (punkt 7.1.1) 
 
Les mer om revisjonen av TSI OPE på regjeringens nettsider.