Pålegg til Bane NOR etter klage fra BLS Rail

SJT har konkludert med at Bane NOR ikke har fulgt regelverket på flere punkter ved fordeling av kapasitet i ruteplan R25.

Etter prosessen for kapasitetsfordeling for ruteplan R25 mottok SJT en klage fra BLS Rail om Bane NORs kapasitetsfordeling på Sørlandsbanen. SJT har vurdert klagen etter reglene om fordeling av kapasitet i jernbaneforskriften.

Vår konklusjon er at Bane NOR ikke har fulgt regelverket på flere punkter:

  • Bane NOR har ikke gjort en tilstrekkelig samordning etter regelverket.
  • Bane NOR vurderte ikke søknadskonfliktene for søknadene fra BLS om ruteleier i tråd med reglene i jernbaneforskriften. Dette er fordi Bane NOR la til grunn andre forutsetninger og ikke gjorde beregningene i den samfunnsøkonomiske modellen basert på de innleverte dataene fra BLS. I tillegg innhentet ikke Bane NOR dokumentasjon om opplysningene de mottok fra jernbaneforetakene.
  • Bane NOR lot være å tildele ruteleier fordi det ikke finnes infrastrukturkapasitet til «returrute» eller hensettingskapasitet. Dette er i strid med jernbaneforskriften.

Vedtak med pålegg

SJT har truffet vedtak med følgende pålegg til Bane NOR:

  • Bane NOR må endre ruteplanen for R25. Togene til BLS, som Bane NOR urettmessig ikke tildelte virksomheten, må bli tildelt BLS.
  • Fra og med ruteplanperioden 2026 skal Bane NOR be om dokumentasjon for data de bruker i den samfunnsøkonomiske modellen ved fordeling etter jernbaneforskriften § 9- 5 (2).
  • Bane NOR skal behandle interessekonflikter i tråd med reglene i jernbaneforskriften kapittel 9 om interessekonflikter og overbelastet infrastruktur.

Se SJTs vedtak om korrigerende tiltak (PDF, 220 kB)