Rapportere uønskede hendelser
Dere plikter å rapportere skriftlig til oss om alle uønskede hendelser som betyr noe for driftssikkerheten. En uønsket hendelse kan være både ulykke, alvorlige hendelse og hendelse. Dere plikter også å varsle om ulykker og alvorlige uønskede hendelser. Les mer frister, kategorier, varslingsinstanser og rapporteringsskjema her.
Legge til rette for tilsyn
Alle som får driftstillatelser, blir en del av tilsynsprogrammet vårt. Med tilsyn skal vi sikre at fornøyelsesinnretninger med driftstillatelse drives i tråd med lovverket. Vi gjennomfører flere typer tilsyn. Noen ganger besøker vi fornøyelsesinnretningen for å se på hvordan den drives i praksis.
Dere er forpliktet til å sende oss den informasjonen vi ber om, og legge til rette for at vi kan gjennomføre tilsyn.
Melde fra om endringer
Alle endringer av fornøyelsesinnretninger skal meldes skriftlig til oss før endringen gjennomføres. Det gjelder også utvidelser av eksisterende innretning. På bakgrunn av meldingen avgjør vi om endringen gjør det nødvendig å søke om endring av driftstillatelse. Se egne skjemaer for å melde om endringen og for å søke om tillatelse for endringen.
Driftstillatelsen er utstedt til virksomheten. Det er forbudt å overdra eller selge en driftstillatelse. Vi skal ha beskjed hvis dere gjør endringer i organisasjonsform, som for eksempel overgang fra enkeltpersonforetak til aksjeselskap. Vi skal også ha beskjed hvis virksomheten selges eller innlemmes i et annet foretak.
Betale årsgebyr
Dere må betale årsgebyr for alle innretninger som har driftstillatelse per 1. januar. Les om gebyrene for fornøyelsesinnretninger.
Oppdatere kontaktinformasjonen
I søknaden om driftstillatelse oppga dere navnet til en kontaktperson. Gi oss gjerne beskjed hvis kontaktperson eller kontaktinformasjon endres. Se eget skjema for å melde om endret kontaktinformasjon.
Det er frivillig å oppgi denne informasjonen. Den formelle kanalen for dialog mellom dere og oss er Altinn, med utgangspunkt i organisasjonsnummeret. Men det er en fordel både for dere og oss at vi kan ta direkte kontakt. Hvis dere ikke svarer på henvendelser via Altinn, kan vi henvende oss til kontaktpersonen. I tillegg vil vi kunne invitere til blant annet:
- veilednings- og bransjemøter
- å melde dere på nyhetsbrev
- å delta i brukertester
- å delta i spørreundersøkelser