Skriftlig kommunikasjon mellom dere og oss skjer gjennom Altinn, basert på virksomhetens organisasjonsnummer. Vi kan ikke kommunisere direkte med leverandører eller andre parter dere eventuelt har engasjert.
Saksbehandleren vurderer om søknaden inneholder nødvendige opplysninger og dokumenter, og om dokumentenes innhold dekker kravene i regelverket.
Hvis søknaden dekker alle kravene, får virksomheten et vedtak om driftstillatelse. Da kan dere ta i bruk innretningen, og driftstillatelsen blir publisert i denne listen over innretninger med driftstillatelse.
Ikke alle søknader er gode nok
Hvis innholdet i søknaden ikke dekker alle kravene, får dere en skriftlig tilbakemelding om hva som mangler. Vi setter en frist for å sende inn ny dokumentasjon. Se eget skjema for å laste opp og sende oss tilleggsdokumentasjon.
Det er viktig at fristen overholdes. Vi avslutter søknadsbehandlingen eller avslår søknaden hvis det går for lang tid. Det får dere i så fall et varsel om først. Saksbehandlingsgebyret må betales selv om vi avslutter saksbehandlingen eller avslår søknaden.
Saksbehandleren kan ta initiativ til en samtale om søknaden for å klargjøre eventuelle misforståelser eller hente inn mer informasjon. Dere kan også be om en veiledningssamtale.
Ofte handler mangler i søknader om at dokumentene i sikkerhetsstyringssystemet ikke beskriver godt nok hvordan kravene er ivaretatt. Det kan også handle om manglende sikkerhetsstillelse eller manglende dokumentasjon på akseptabelt sikkerhetsnivå.
For å få bedre forståelse for kravene som stilles: