Uønskede hendelser, varslingsplikt og rapportering

Hvis dere har en innretning med driftstillatelse, skal dere rapportere om alle ulykker, alvorlige hendelser og hendelser.

Her finner dere skjema for å rapportere ulykke, alvorlig hendelse og hendelse.

Hendelser skal raporteres innen 8 timer. Alvorlige hendelse skal rapporteres innen 72 timer, det samme gjelder for ulykker.

Slik rapporterer dere:

  • Logg inn med BankID via ID-porten.
  • Fyll inn informasjon om hendelsen, inkludert tid og sted, og innretningen hendelsen handler om.

Dere må ikke fylle ut hele skjemaet på én gang. Det er mulig å fylle ut deler av skjemaet, lagre det, og så logge seg inn igjen senere for å fortsette.
Ta kontakt med SJT dersom dere opplever problemer med å fylle ut skjemaet.

Hva er en uønsket hendelse?

Uønskede hendelser omfatter

  • det som har gått galt
  • det som under andre forhold kunne ha ført til at noe gikk galt

Les mer om avvik og uønskede hendelser.

Uønskede hendelser kan oppstå

  • under drift av fornøyelsesinnretningen
  • under arbeid med å montere, inspisere, kontrollere eller vedlikeholde innretningen

Plikten til å melde fra skriftlig omfatter alle uønskede hendelser som betyr noe for driftssikkerheten. En uønsket hendelse kan være både ulykke, alvorlige hendelse og hendelse.

Se forklaring på begrepene ulykke, alvorlig hendelse og hendelse

Eksempler på uønskede hendelser

Nedefor er eksempler på typer hendelser som skal rapporteres til oss. Dette er ikke en fullstendig liste. Det er eksempler på ulike typer hendelser – og hvordan vi i SJT kategoriserer dem.

Hva skjer når dere har rapportert?

Dere får en kvitteringsmelding når dere har rapportert en hendelse via skjemaet vårt. Vi gir vanligvis ikke tilbakemelding om hendelser som er rapportert.

Obs! Det er ikke bare vi som skal ha informasjon om uønskede hendelser. Dere skal selv registrere og følge opp ulykke, alvorlig hendelse og hendelse internt. Det er en del av sikkerhetsstyringssystemet.

Vi har taushetsplikt

Ingen andre enn de ansatte i SJT og Statens havarikommisjon får lese rapportene om hendelsene dere rapporterer om. Heller ikke politiet, mediene og offentligheten får tilgang. Rapporten om en hendelse kan heller ikke brukes hvis politiet skal etterforske.

Plikten til å varsle

Dere som driver en innretning har også plikt til å varsle Statens havarikommisjon (SHK) hvis det skjer en ulykke eller alvorlig hendelse. Telefonnummeret for varsling til SHK er 63 89 63 30. Når dere har varslet om en ulykke eller alvorlig hendelse, vil SHK vurdere om det er behov for å gjøre noe.

Har det skjedd en ulykke med betydelig personskade? Da skal dere varsle politiet muntlig straks.

 Varslingsplikten er beskrevet i forskrift om fornøyelsesinnretninger. Varslingsplikten kommer i tillegg til kravet om å melde fra skriftlig om alle typer uønskede hendelser.

Bekymringsmeldinger fra privatpersoner

Privatpersoner kan melde fra til oss om bekymring etter opplevelser eller om forhold i en fornøyelsesinnretning. Bruk dette skjemaet til å sende oss en bekymringsmelding.